Akuttsykepleierens funksjon og ansvar ved akutt smertebehandling til LAR-pasienter, et kunnskapsbasert undervisningsprogram
Abstract
Bakgrunn: Å behandle akutte smertetilstander hos LAR-pasienter er både komplekst og krevende, blant annet på grunn av nevrobiologiske endringer som følger av deres rusmiddellidelse. Akuttsykepleierens kunnskap og kompetanse om disse kompliserende faktorene og anbefalinger for smertebehandling påvirker behandlingen pasienten får. Hensikten med kvalitetsarbeidet er å utarbeide et undervisningsprogram som kan bidra til å heve akuttsykepleierens kompetanse i akutt smertebehandling til LAR-pasienter. Akuttsykepleiere har både et etisk og juridisk ansvar for å utføre kvalitetsarbeid.
Metode: Metoden er kvalitetsforbedringsarbeid som tar utgangspunkt i modell for kvalitetsforbedring. Det er utarbeidet et undervisningsprogram ved hjelp av den didaktiske relasjonsmodellen.
Resultater: Masteroppgaven er et kunnskapsbasert undervisningsprogram, basert på systematiske kunnskapssøk og relevant litteratur. Det er gjennomført en pilotutprøving på deler av undervisningsprogrammet.
Konklusjon: Et undervisningsprogram kan være et hensiktsmessig kvalitetsforbedringstiltak da det kan bidra til å heve akuttsykepleierens kompetanse, og dermed ivareta pasientsikkerhet og kvaliteten på helsetjenesten.
Background: Treatment of acute pain in patients in opioid substitution therapy is complex, because of the neurobiological effects of their drug use disorder. The emergency nurse´s knowledge and competence about this complexity and the recommendations for pain management, will affect the treatment. The purpose of developing this educational program, is to enhance the emergency nurse’s competence on pain management in patients in opioid substitution therapy. Emergency nurses has both ethical and legal responsibilities in fulfilling their duties in quality improvement.
Method: The method is quality improvement work, based on the model for quality improvement. The candidate has created a teaching program, utilizing the didactic relationship model.
Results: This Master´s thesis is a knowledge-based teaching program, based on systematic knowledge searches and relevant literature. Parts of the teaching program has been tried out in a pilot test.
Conclusions: A teaching program is an appropriate form of quality improvement project, and it can help increase the competence of emergency nurses and strengthen patient safety and the quality of healthcare.