Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvendsen, Edel Jannecke
dc.contributor.authorBorge, Lisa Marigård
dc.date.accessioned2024-03-04T14:58:10Z
dc.date.available2024-03-04T14:58:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3120954
dc.description.abstractBakgrunn: Til tross for at bruk av belønning til barn på sykehus er en utbredt praksis, er det lite forskning på dette. Det er heller ingen prosedyrer på hvordan denne praksisen burde utføres til det beste for barnet. Hensikt og forskningsspørsmål: Hensikten med denne studien var å utforske og beskrive dagens praksis i bruk av belønning til barn på sykehus. På bakgrunn av hensikten ble følgende forskningsspørsmål utviklet: Hvilken belønningspraksis benyttes av sykepleiere til barn på sykehus? Hvilken kunnskap benytter sykepleieren i bruk av premier til barn på sykehus? Hva er sykepleiernes erfaringer, opplevelser, motiver og holdninger relatert til belønning? Metode: Det ble gjennomført en kvalitativ studie. Fjorten sykepleiere fra fire ulike barneavdelinger deltok på fire semi-strukturerte fokusgruppeintervjuer våren 2023. Datamateriale ble analysert med tematisk metode. Resultater: Sykepleiere benytter ulike typer belønning, materielle og ikke-materielle. Sykepleiernes motiver for å bruke belønning var å gi barna en god opplevelse på sykehuset, som motivasjon eller avledning ved prosedyrer og for at sykepleierne skulle føle seg bedre selv. Belønningspraksisen var erfaringsbasert, belønning ble brukt ved nesten alle typer prosedyrer og sykepleierne tilpasset belønningspraksisen til barnets erfaring og type innleggelse. Utfordringer knyttet til bruk av belønning var hvordan premier mistet funksjonen når de ble brukt for mye eller når barnet var for redd, hvis barnet ikke fullførte prosedyren eller hvis barnet fikk for mange valg. Konklusjon: Belønningspraksisen er omfattende og kompleks og må vurderes individuelt for hvert barn i hver situasjon. Det er viktig at sykepleiere har et bevisst forhold til hvordan belønning benyttes. Background: Even though the use of rewards for children in hospitals is a widespread practice, there is little research on this. There are also no procedures on how this practice should be carried out to be in the best interests of the child. Purpose and research questions: The purpose of this study was to explore and describe current practice in the use of rewards for children in hospitals. Based on this, the following research questions were developed: What knowledge do nurses hold on using rewards for children in hospitals? What are the nurses' experiences, motives and attitudes related to rewarding children in hospital? Which reward practices do nurses use for children in hospitals? Method: A qualitative study has been conducted. Fourteen nurses from four different pediatric departments participated in four semi-structured focus group interviews in spring 2023. Data material was analysed using a thematic method. Results: Nurses use different types of rewards, tangible and non-tangible. The nurses’ motives for using rewards were to give children a good experience at the hospital, as motivation or diversion during procedures and so that the nurses would feel better themselves. The nurses reward practice was experience based, rewards was used in almost all types of procedures and the nurses adapted the reward practice to the child’s experience and type of admission. Experienced challenges related to the use of rewards was how prizes lost their function when overused or when the child was too afraid, if the child did not complete the procedure or if the child was given too many choices. Conclusion: The reward practice is extensive and complex and must be individually assessed for each child in each situation. It is important that nurses have a conscious relationship to how they use rewards.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleBruk av belønning til barn på sykehus - erfaringer fra barnesykepleiereen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel