Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorComan, Alina
dc.contributor.authorLemvik, Kristina Lindeberg
dc.date.accessioned2024-02-05T08:36:43Z
dc.date.available2024-02-05T08:36:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115444
dc.description.abstractHensikt og bakgrunn for studien: Norske og internasjonale studier har undersøkt sammenhengen mellom en økning av selvrapporterte psykiske helseplager blant ungdom og økt prestasjonspress i skolen. Hensikten med studien er økt kunnskap om årsaker og effekter av skolerelatert stress, og tiltak i skolen i en norsk kontekst, gjennom erfaringer og refleksjoner fra helse- og skolepersonell. Metodologi: Det er benyttet et kvalitativt forskningsdesign, med semi-strukturerte intervjuer med 5 informanter, både helse og skolepersonell, som arbeider i ungdomsskolen. Intervjuene er tolket gjennom en tematisk analyse. Resultater: Studien belyser skolerelatert stress i ungdomsskolen gjennom temaene; å jobbe mot et ideal, kjønns- og sosiologiske forskjeller og tiltak i skolen. Funn fra denne studien og forskning tyder på at negativt skolerelatert stress kan medføre både fysiske, og psykiske helseplager for elever i ungdomsskolen. Årsakene til stresset, kan blant annet sees i sammenheng med opplevelsen av prestasjonspress, kroppspress, og sosialt press. Konklusjon: Studien viser at skolerelatert press og stress er et komplekst bilde som bør nyanseres, og faktorer som kjønn- og sosioøkonomiske- og demografiske forskjeller må tas hensyn til i forståelsen av fenomenet. Studien peker på at universelle tiltak som blant annet søker å utvikle elevenes selvregulering, kan være til nytte for noen, men har også tydelige svakheter. Videre indikerer studien at det relasjonelle arbeidet og en økt satsning på flere trygge voksne i skolen kan være et godt tiltak for å gi elevene reguleringsstøtte, til å håndtere negativt skolerelatert stress og press.en_US
dc.description.abstractPurpose and background of the study: Norwegian and international studies have examined the relationship between an increase in self-reported mental health problems among youth and increased performance pressure in school. The purpose of the study is to increase knowledge about the causes and effects of school-related stress and interventions in schools within a Norwegian context, through experiences and reflections from health and school personnel. Methodology: A qualitative research design was employed, using semi-structured interviews with 5 informants, both health and school personnel, working in secondary schools. The interviews were interpreted through thematic analysis. Results: The study highlights school-related stress in middle school through the themes of striving towards an ideal, gender and sociological differences, and school interventions. Findings from this study and previous research suggest that negative school-related stress can lead to both physical and mental health problems for students in secondary school. The causes of such stress can, among other things, be linked to the experience of performance pressure, body image pressure, and social pressure. Conclusion: The study shows that school-related pressure and stress present a complex picture that should be nuanced, and factors such as gender, socioeconomic, and demographic differences must be considered in understanding the phenomenon. The study indicates that universal interventions that aim to develop students' self-regulation can be beneficial for some, but also have clear weaknesses. Furthermore, the study suggests that relational work and an increased focus on having more supportive adults in schools can be a good measure to provide students with regulatory support to cope with negative schoolrelated stress and pressure. Relevant keywords: School stress, performance pressure, youth, mental health work, school health services.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet – storbyuniversiteteten_US
dc.subjectSkolestressen_US
dc.subjectPrestasjonspressen_US
dc.subjectUngdomen_US
dc.subjectPsykisk helsearbeiden_US
dc.subjectSkolehelsetjenestenen_US
dc.titlePrestasjonspress, stress og psykisk helse i ungdomsskolen. En kvalitativ studie av erfaringer og refleksjoner fra helse- og skolepersonellen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel