Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTagliabue, Marco
dc.contributor.authorEide, Kine Merete
dc.date.accessioned2023-11-14T09:46:14Z
dc.date.available2023-11-14T09:46:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3102361
dc.description.abstractDeling av misinformasjon i sosiale medier er et vedvarende problem, og det har over lengre tid blitt rettet et fokus mot å identifisere ulike metoder som kan bidra til å redusere spredningen, også på tvers av disipliner. Det er her utarbeidet to artikler med samsvarende tematikk. Artikkel 1 er en systematisk oversiktsartikkel over empiriske artikler hvor formålet er å identifisere intervensjoner som har potensialet til å motvirke spredning av misinformasjon i sosiale medier. Det er utført søk i fem databaser, Medline, PsycINFO, Business Source Elite, Scopus og Web of Science. Etter en gjennomgang av all litteratur, er syv artikler inkludert i oversiktsartikkelen. Prosedyre, søk i databaser, gjennomgang av litteratur og resultater blir fremstilt. Resultatene viser at alle intervensjonene var effektive i ulike grader og gir indikasjoner på at de kan være bidragsytere i kampen mot spredning av misinformasjon. Artikkel 2 er en systematisk replikasjon av studien til Pennycook et al. (2020) som innebærer i alt to studier. Studie 1 er eksplorerende og skal undersøke hvorfor mennesker tror på og sprer falsk (og riktig) nyhetsinnhold om Covid-19 på sosiale medier. Det ble i studie 2 innført en dult som skal øke sannferdigheten av nyhetsinnholdet som deles i sosiale medier, også omtalt som en nøyaktighetsdult. Resultatene for studie 1 er tvetydige og viser ikke signifikante funn, men i studie 2 ble det derimot observert en effekt ved innføring av dulten. Det ble videre konkludert med at intervensjonen kan overføres i en annen kulturell kontekst, som i Norge. The sharing of misinformation on social media is a persistent problem, and there has been a long-standing focus on identifying various methods that can help reduce its spread across disciplines. Two articles with corresponding topics are to be presented here. Article 1 is a systematic review article whose purpose is to identify interventions that have the potential to counter the spread of misinformation on social media. Searches were performed in five databases, Medline, PsycINFO, Business Source Elite, Scopus and Web of Science. After a review of all literature, seven articles are included in the review article. Procedure, database searches, literature review and results are presented. The results show that all interventions were effective to varying degrees and provide indications that they may be contributors in the fight against the spread of misinformation. Article 2 is a systematic replication of the study by Pennycook et al. (2020) which involves a total of two studies. Study 1 is an exploratory study and investigates why people believe in and spread false (and true) news content about Covid-19 on social media. In study 2, a nudge was introduced to increase the accuracy of news content shared on social media, also referred to as an accuracy nudge. The results for study 1 were ambiguous and showed no significant findings, but in study 2 an effect was observed with the introduction of the nudge. It was further concluded that the intervention can be transferred to another cultural context, such as Norway.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleBekjempe Spredning av Misinformasjon på Sosiale Medieren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel