Bruk av Nudging i Performance Management - En systematisk litteraturstudie
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3102351Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Nudging er et fenomen som beskriver en påvirkning for å hjelpe mennesker til å ta det valget du ønsker, gjennom et «dytte» i riktig retning uten å begrense valgfriheten. Fenomenet oppsto rundt 2008, og har blitt et effektivt verktøy for å skape en atferdsendring. Denne litteraturgjennomgangen har sett på bruk av nudging i Performance Management, og hvor effektivt verktøy nudging vil være innenfor denne formen for ledelsesstil. Nudging vil ofte påvirke System 1, det intuitive systemet, og bidrar til en atferdsendring gjennom å påvirke hvilken forklaring, eller løsning som er enklest og mest sannsynlig. Dette kan gjøres ved å legge til rette miljøbetingelser for atferdsendringen eller valgretning. Det ble gjennomført et litteratursøk som resulterte til 5 artikler i perioden 2008-2023. Resultatet fra artiklene viste en positiv korrelasjon mellom økning i motivasjon og prestasjon, og bruk av nudging teknikker i performance management. Nudging-strategier vil kunne bidra til å oppnå en ønsket atferdsendring som kan bidra til en øning i prestasjon på arbeidsplassen. Det er flere metoder for å skape denne ønskede endringen innenfor performance gjennom nudges, blant annet gjennom klare målsettinger, tilbakemeldinger og belønningssystemer. Bruk av nudging- strategier vil ha noen fallgruver, som blir nevnt i artiklene. Det er viktigheten med å ta i bruk nudging på en etisk måte ved å ikke påvirke til valg som motsier individets bete og verdier. Litteraturstudien tyder på at nudging er et effektivt verktøy innenfor performance management, men det trengs videre forskning på bruk av nudging innenfor både performance management og organisasjonsatferdsledelse.
Nudging is a phenomenon that describes an influence to help people make the choice you desire, by giving a gentle push in the right direction without restricting their freedom of choice. The concept emerged around 2008 and has become an effective tool for creating behavioral change. This literature review has examined the use of nudging in performance management and the effectiveness of nudging as a leadership style. Nudging often affects System 1, the intuitive system, and promotes behavioral change by influencing the easiest and most likely explanation or solution. This can be achieved by creating environmental conditions that facilitate behavioral change or choice direction. A literature search was conducted resulting in 5 articles from the period of 2008-2023. The findings from the articles demonstrated a positive correlation between increased motivation and performance and the use of nudging techniques in performance management. Nudging strategies can contribute to achieving desired behavioral change that enhances workplace performance. There are several methods to create this desired change in performance through nudges, including clear goal setting, feedback, and reward systems. However, the use of nudging strategies does have some pitfalls mentioned in the articles. It is important to ethically employ nudging by not influencing choices that contradict individuals' values and beliefs. The literature study suggests that nudging is an effective tool in performance management, but further research is needed on the use of nudging in both performance management and organizational behavior management.