Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTagliabue, Marco
dc.contributor.authorUlfski, Vilde
dc.date.accessioned2023-11-13T14:54:12Z
dc.date.available2023-11-13T14:54:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3102241
dc.description.abstractOvervekt og sittestillende atferd er et økt problem, samt forbruket av kaloririkmat. Disse atferdene kan ses i sammenheng med utviklingen arbeidslivet har gått igjennom, samt står ovenfor i dag. Dette kan gi negative konsekvenser for organisasjonen og dens ansatte, for eksempel økte sykedager, redusert produktivitet, konsentrasjon og generell trivsel. Utviklingen indikerer behov for verktøy som tilrettelegger for bedre valgtakning hos ansatte, nudge og boost intervensjoner kan bidra til det. Denne masteroppgaven foretar en scoping review, med retningslinjer fra JBI og er inspirert av studien til Forberger et al. (2022). Det ble utført søk i fire databaser, for å identifisere artikler publisert i tidsrommet 2009-2023. Treffene fra søket ble gjennomgått med to-nivå screeningprosess, med PICO som verktøy. Søket resulterte i 22 inkluderte artikler, der alle artiklene diskuterte nudge-intervensjoner, og to artikler diskuterte en kombinasjon av nudge og boost. MINDSPACE ble brukt som et verktøy for å kartlegge nudge-intervensjoner, og kategoriene messenger, default og priming var mest benyttet. Halvparten av studiene rapporterte et positivt utfall, de fleste av disse studiene ble utført i Europa og USA (n=18), og gjennomsnittlig studielengde var 34,9 uker. Nudge og boost blir fremstilt som et lovende verktøy for atferdsendring på arbeidsplassen. Disse verktøyene er effektive instrumenter, med lave kostnader. Til tross for disse funnene er boosting et understudert fenomen. Det er en tydelig mangel på langtidsstudier i litteraturen. Langtidsstudier kan kartlegge effektiviteten av nudges og belyse spørsmål knyttet til habituering. Obesity and sedentary behavior are an increased problem, as is the consumption of high-calorie foods. These behaviors can be seen in connection with the development of today’s workspace. This can result in negative consequences for the organization and its employees, for example an increase in sick days, reduced productivity, concentration, and general wellbeing. This development indicates a need for tools to accommodate for better decision making by employees, which nudge and boost interventions can affect. This master thesis uses a scoping review, with guidelines from JBI and is inspired by the study by Forberger et al. (2022). There were conducted queries in four databases, to identify articles published in the timespan, 2009-2023. The search results were reviewed using a two-level screening process, with PICO as a tool. The search resulted in 22 included articles, where all articles discussed nudge-interventions, and two articles discussed a combination of nudge and boost. MINDSPACE was used as a tool to map nudge-interventions, and the categories messenger, default and priming were the most used. Half of the studies reported a positive outcome, most of these studies were conducted in Europe and USA (n=18), and the average study length was 34,9 weeks. Nudge and boost are portrayed as a promising tool for behavior change in the workspace. These tools are effective instruments, with low costs. Despite these findings, boosting is an understudied phenomenon. There is a distinct lack of long-term studies in the literature. Long-term studies could map the effectiveness of nudges and shed light on questions related to habituation.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleNudging og Boosting Intervensjoner i Organisasjoner for Helsefremmende Valg: En Scoping Reviewen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel