Bruk av Virtual Reality på eldre personer
Abstract
Med en stadig aldrende befolkning, vil flere eldre være i behov av helse- og omsorgstjenester i årene som kommer. En gruppe som krever mye ressurser i dag er personer med demens, denne gruppen øker også i takt med den aldrende befolkningen. Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske bruken av velferdsteknologi, her spesielt VR-teknologi, som blir sett på som en mulig løsning for å imøtekomme utfordringene som omhandler ensomhet, mangel på aktivitet og livsglede hos eldre personer, spesielt de som mottar tjenester på institusjon som sykehjem. Artikkel en vil innebære en grundig litteraturgjennomgang innenfor de største journalene innenfor atferdsanalyse, når det gjelder intervensjoner knyttet til øking av engasjement og glede hos personer med demens, samt å undersøke i hvilken grad velferdsteknologi et tatt i bruk i forskningen. Resultatene fra litteraturgjennomgangen vil danne grunnlaget for artikkel to, som innebærer å utføre eksperiment for å teste effekten av VR-teknologi på eldre menneskers engasjement og glede.
With a continuously aging population, an increasing number of older individuals will require healthcare and care services in the years to come. One group that demands significant resources today is individuals with dementia, and this group is also growing in line with the aging population. This master’s thesis aims to explore the use of welfare technology, specifically VR technology, as a potential solution to address the challenges related to loneliness, lack of activity, and quality of life among older individuals, particularly those receiving services in institutional settings such as nursing homes. Article one will involve a comprehensive literature review within prominent journals in the field of behavior analysis, focusing on interventions related to increasing engagement and happiness among individuals with dementia, as well as examining the extent to which welfare technology has been utilized in this research. The findings from the literature review will form the basis for article two, which will involve conducting experiments to test the effects of VR- technology on the engagement and happiness of older individuals.