Lyttertrening som prosedyre for emergens av intraverbaler og reverserte intraverbaler hos barn med autisme
Abstract
Intraverbale ferdigheter er språkferdigheter som for eksempel å fylle inn fraser, fylle inn ord i sanger og svare på spørsmål. Denne studien undersøkte om bruk av lyttertrening som metoder kunne føre til emergens av intraverbal atferd og reversert intraverbal atferd hos et barn med autisme. Det ble også undersøk om det forekom en generalisering av kategori medlemmer og av ulike spørsmålsformuleringer. Deltaker var en fem år gammel gutt med autisme, og studiet ble gjennomført i guttens barnehage. Det ble brukt en multiple probe design over atferd for å vurdere effekten av lyttertrening på de tre kategoriene dyr, farger og klær. Gjennom lyttertreningen ble et og et kategorimedlem fra en og en kategori trent inn for å undersøke om generalisering forekom. Resultatene viset at emergens av intraverbal atferd og reversert intraverbal atferd forekom over baselinenivå for tre av tre kategorier etter lyttertrening, og for to av tre kategorier under follow-up. Det forekom en generalisering der barnet svarte på ulike spørsmålsformuleringer under alle kategoriene og barnet nevnte flere kategori medlemmer som ikke hadde blitt trent gjennom lyttertrening. Dette viser at lyttertrening kan være en prosedyre som fører til emergens av intraverbal atferd, reversert intraverbal atferd og generalisering av denne atferden.
Intraverbal skills are language skills such as filling in phrases, filling in words in songs and answering questions. This study investigated whether the use of listening training as a method could lead to the emergence of intraverbal behavior and reversed intraverbal behavior in a child with autism. It was also investigated whether there was a generalization of category members and of different question formulations. The participant was a five-year-old boy with autism, and the study was conducted in the boy’s kindergarten. A multiple probe design over behavior was used to assess the effect of listening training on the three categories animals, colors and cloths. Through the listening training, one by one category member was trained at time to investigate whether generalization occurred. The results showed that emergence of intraverbal behavior and reversed intraverbal behavior occurred above baseline level for three out of three categories after listening training, and for two out of three categories during follow-up. A generalization occurred where the child answered different question formulations under all the categories and the child mentioned several category members who had not been trained through listening training. This shows that listening training can be a procedure that can be used for emergence of intraverbal behavior, reversed intraverbal behavior and generalization of this behavior.