Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorArntzen, Erik
dc.contributor.advisorSkorge Olaff, Heidi
dc.contributor.authorBjørklund Jørgensen, Emilie
dc.date.accessioned2023-11-13T07:55:55Z
dc.date.available2023-11-13T07:55:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3102038
dc.description.abstractHensikten med denne studien var å etablere tacts og intraverbaler knyttet til baselinerelasjoner, for å evaluere om emergent matching-to-sample (MTS)- og intraverbal respondering oppsto i samsvar med danning av ekvivalensklasser. Denne studien er en replikasjon og utvidelse av Ma et al. (2016) som konkluderte at trening av verbalatferd påvirket etablering av nye betingede relasjoner i samsvar med ekvivalens. Utvidelsen i denne studien var å endre fra lineær struktur til one-to-many (OTM)-struktur, for å undersøke om de samme resultatene ble demonstrert med OTM som trenings- og teststruktur. Åtte voksne deltakere ble inkludert i studien og ble utsatt for først tacttrening, for så testing av emergente lytterresponser. Deretter ble intraverbaltrening (A´B/A´C) introdusert før MTS- og intraverbal posttester, samt post-sorteringstester til slutt. Resultatene viste at alle deltakerne demonstrerte emergente MTS-responser i henhold til stimulusekvivalens og emergent intraverbal respondering i henhold til intraverbal bidireksjonal naming (I-BiN). Alle deltakerne fremviste også eksperimentatordefinerte eller selvgenererte tacts og intraverbaler under trening og testing. En stor andel av riktig sortering under post-sorteringstestene korresponderte med MTS-tester, og dermed ble resultatene under MTS-tester bekreftet i moderat grad av sorteringstestene. Reaksjonstid-data antydet at verbal mediering sannsynligvis var til stede, men at deltakerne ikke nødvendigvis trengte å bruke intraverbal naming som en problemløsningsstrategi kontinuerlig gjennom MTS-tester. Hovedfunnet i denne studien viste at baselinetrening av intraverbalatferd, ved bruk av OTM-treningsstruktur, fremmet sannsynligvis etablering av nye betingede relasjoner i samsvar med danning av ekvivalensklasser. The purpose of this study was to establish tacts and intraverbals related to baseline relations, to evaluate whether emergent matching-to-sample (MTS) and intraverbal responding occurred in accordance with the formation of equivalence classes. This study is a replication and extension of Ma et al. (2016), which concluded that training verbal behavior influenced the establishment of new conditional relations in accordance with equivalence. The extension in this study was to transition from a linear structure to a one-to-many (OTM) structure to examine if the same results were demonstrated with the OTM training and testing structure. Eight adult participants were included in the study and were exposed to tact training first, followed by testing of emergent listener responses. Then, intraverbal training (A´B/A´C) was introduced before MTS and intraverbal posttests, as well as post-sorting tests at the end. The results showed that all participants demonstrated emergent MTS responses in accordance with stimulus equivalence and emergent intraverbal responding in accordance with intraverbal bidirectional naming (I-BiN). All participants also exhibited experimenter-defined or self-generated tacts and intraverbals during training and testing. A large proportion of correct sorting in the post-sorting tests corresponded to MTS tests, thereby moderately confirming the results of the MTS tests. Reaction time data suggested that verbal mediation was likely present, but participants did not necessarily need to use intraverbal naming as a problem-solving strategy continuously throughout the MTS-tests. The main finding of this study indicated that baseline training of intraverbal behavior using an OTM training structure likely promoted the establishment of new conditional relations in accordance with the formation of equivalence classes.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleTrening som leder til emergens av intraverbal bidireksjonal naming og stimulusekvivalensen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel