Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkorge, Hedi Olaff
dc.contributor.advisorArntzen, Erik
dc.contributor.authorGundrosen, Mia Chantell
dc.date.accessioned2023-11-10T14:56:22Z
dc.date.available2023-11-10T14:56:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3101978
dc.description.abstractDenne studien er en replikasjon og utvidelse av Ma et al. (2016) og har som formål å undersøke om nye utrente intraverbaler oppstår som et resultat av å ha trent baseline relasjoner, samt å se om intraverbal naming vil påvirke det å etablere tre meningsfulle stimulusklasser. Hvorvidt en stimulusklasse er dannet som et resultat av den intraverbale treningen demonstreres gjennom en matching-to-sample (MTS) posttester og post sorteringstester. Åtte deltakere ble utsatt for lyttertrening, tacttest og intraverbal trening (A´B´/B´C´). MTS- og intraverbale posttester målte deltakernes danning av ekvivalensklasser. Seks av åtte deltakere demonstrerte respondering i henhold til stimulusekvivalens etter lyttertrening og A´B´/B´C´ intraverbal trening. Resultatet viste også at alle deltakerne ga eksperimentatordefinerte tacts og intraverbaler til de korrekte sammenligningsstimuliene under MTS-posttestene. Dette samsvarer med naminghypotesen til Horne og Lowe. Reaksjonstiden (RT) viste at verbal mediering forekom under den første MTS-posttesten (AB), samt at nedgang i RT fra MTS-pretest til posttestene indikerte at deltakerne brukte verbal mediering som ledet til korrekte responser. Studien bekrefter tidligere forskning som viser at det å trene lytteratferd og teste tacts leder til svakere kontroll, enn å trene tacts først for så å teste lytterresponser, samt at trening av baseline relasjoner er effektivt for å etablere ukjente betingede relasjoner i samsvar med ekvivalensklassedanning. This study is a replications and extension of Ma et al. (2016) and aims to evaluate whether new untrained intraverbals occurs as a result of training baseline relations, and to investigate if intraverbal naming affects the establishment of three meaningful stimulus classes. Whether a stimulus class is formed as a result of the intraverbal training is demonstrated through matching-to-sample (MTS) posttests and post sorting tests. Eight participants were exposed to listener training, tact test and intraverbal training (A´B´/B´C´). MTS and intraverbal posttests measured participants formation of equivalence classes. Six out of eight participants demonstrated responding according to stimulus equivalence after listener training and A´B´/B´C´ intraverbal training. The results also showed that all participants provided experimenter-defined tacts and intraverbals to the correct comparison stimuli during the MTS posttests. This corresponds to the naming hypothesis of Horne and Lowe. Reaction time (RT) indicated that verbal mediation occurred during the first MTS posttest (AB). A decrease in RT from MTS pretests to posttests indicated that participants used verbal mediation leading to correct responses. The study confirms previous research showing that training listener behavior and testing tacts result in weaker control compared to training tacts first and then listener responses. It also shows that baseline relations are effective in establishing unknown conditional relations consistent with equivalence class formation.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleEmergens av bidireksjonal naming og stimulusekvivalens som resultat av lytte- og intraverbal treningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel