Show simple item record

dc.contributor.advisorBento, Fabio
dc.contributor.authorFlorholmen, Line
dc.date.accessioned2023-11-10T14:48:16Z
dc.date.available2023-11-10T14:48:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3101975
dc.description.abstractFormålet med masteroppgaven er å undersøke hvilken posisjon mellomlederne har i det sosiale nettverket ved en skole, gjennom en sosial nettverksanalyse (SNA). En SNA kan avdekke de uformelle relasjonene i et nettverk ved at respondentene svarer på nettverksspørsmål om blant annet hvem de søker råd og hjelp hos i ulike profesjonelle situasjoner. Læring foregår ofte i en sosial kontekst, og den uformelle posisjonen til mellomlederne kan derfor si noe om hvilke læringsbetingelser de er under. En scoping review ble utført for å finne artikler hvor SNA i skolen ble beskrevet. En SNA ble gjennomført ved et elektronisk spørreskjema som verktøy blant ansatte på en mellomstor skole. Svarprosenten ble 25%, og dannet grunnlaget for nettverksanalysen. Resultatene indikerer at mellomlederne har en sentral plassering i nettverket i forbindelse med råd og bistand som omhandler lover, prosedyrer og regelverk. Mellomlederne er imidlertid ikke sentralt plassert når det gjelder spørsmål og faglig drøfting, hjelp til å løse oppgaver eller endring av praksis. Det etiske aspektet med utførelse av SNA diskuteres. The purpose of this Master Thesis was investigating which position middle-management hold in the social network at a school, through a Social Network Analysis (SNA). SNA can uncover the informal relations within a network, through respondents replies to network-questions such as whom they ask for help in different professional situations. Learning often happens in social contexts, and middle-managements´ informal position can therefore say something about which contingencies of learning they are exposed to. A scoping review was performed to find studies using SNA in schools. SNA was carried out using an electronic questionnaire among employees at a middle-sized school. A 25% response rate forms the foundation for the network analysis. The results indicate a central placement within the network for middle-management when it comes to advice and assistance regarding laws, procedures, and regulations. Middle-managers are not centrally placed concerning pedagogical-professional questions or help solve tasks or changes in practice. Ethical aspects connected to the usage of SNA are discussed.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleSosial nettverksanalyse for å avdekke uformelle strukturelle posisjoner til mellomledere i skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record