Show simple item record

dc.contributor.advisorSjøberg, Espen
dc.contributor.authorArntzen, Caroline Mari
dc.date.accessioned2023-11-10T14:01:49Z
dc.date.available2023-11-10T14:01:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3101959
dc.description.abstractDenne studien er en "Scoping Review" for å undersøke hvordan barn av homofile og lesbiske foreldre blir påvirket av foreldrenes legning og familiesituasjon, samt atferdsanalysens syn på tema. Flere og flere par av samme kjønn får barn sammen og skolepensum har endret seg. Atferdsanalysen drev tidligere med konverteringsterapi og har i ettertid bidratt med svært lite forskning rundt tema. Det ble funnet syv studier for å belyse tema. Fire av studiene besto av kvantitative data, to av studiene av kvalitative data og en studie med data fra Mixed-Method. Studiene er valgt etter et systematisk databasesøk i databasen EBSCO-host. Studien viser en teoretisk innledning som omhandler kjønnsidentitet, foreldreskap med LHBT, psykososial- og psykisk helse samt atferdsanalysens syn. En oppsummering av de syv inkluderte studiene blir beskrevet i forkant av en diskusjon. Samtlige studier viste til at barn med homofile eller lesbiske foreldre ikke blir særlig påvirket av foreldrenes seksuelle legning. Denne studien kom frem til at det er fordeler og ulemper med LHBT-foreldre, men slik anses det å være uansett hvilke kjønn foreldrene har. Ulempene som ble funnet var lavere selvtillit hos barn med LHBT-foreldre og familierelatert mobbing. Mens fordelene var at barna følte større grad av frihet, var mer reflekterte rundt egen legning og mulig større engasjement fra foreldre. Studien belyser også viktigheten av forståelse blant andre barn, og er derav positiv til endringen av skolepensum. Videre forskning, spesielt innen atferdsanalyse bør fokusere på longitudinelle studier, hvor de studerer de samme respondentene over tid. Det kan også være nødvendig med en systematisk oversikt for å tydeligere avdekke forskningshull.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleLesbiske og homofile foreldreskap – hvordan påvirker det barna og hvilket ståsted tar atferdsanalysen?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record