En kvalitativ studie om studenters matvalg
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3100506Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag
Bakgrunn: I de siste årene har det oppstått et større fokus på sammenhengen mellom kosthold og helse. Samtidig er ikke alle konsekvenser av kosthold forsket på tilstrekkelig slik at vi tydelig kan forstå mer av kompleksiteten og sammenhenger mellom kosthold, matvalg og helseutfall. Det forskningen viser om konsekvenser av kosthold kan være utfordrende å utforme som tiltak og integrere gjennomgående som retningslinjer for næringslivet og anbefalinger fra regjeringen. Nyere forskning angående kosthold har verken nådd myndighetenes anbefalinger (ennå) eller mattilsynets retningslinjer til næringslivet og produsenter av matvarer. Det er behov for mer kunnskap og forskning rettet mot påvirkningsfaktorer rundt matvalg, for å få gjennomslag for helsefremmende tiltak.
Hensikt: Hensikten med denne kvalitative studien er å belyse hva som styrer studenters matvalg, samt få en bredere og dypere forståelse av faktorene som bidrar til nettopp disse valgene.
Teoretisk referanseramme: De teoretiske perspektivene som studien anvender er teorier om helsekompetanse, helsefremmende arbeid og Empowerment.
Metode: For å svare på forskningsspørsmålet benyttet studien kvalitativ metode med individuelle semi-strukturerte intervjuer, med 7 studenter. Utvalget bestod av 6 kvinner og 1 mann mellom 20 og 30 år. Intervjuene er transkribert i henhold til lovens retningslinjer, og tar utgangspunkt i et fenomenologisk-hermeneutisk design som er eksplorerende og deskriptivt.
Resultat: Datamaterialet viser til tre hovedtemaer som beskriver faktorer som påvirker studenters mat valg: Kunnskap, kropp & indre forhold – erfaringer knyttet til mat og studenters matvalg i lys av eksterne forhold.
Konklusjon: Studien viser at ulike ytre og indre faktorer påvirker studenters matvalg, og faktorene er ikke gjensidig utelukkende men påvirker hverandre i større eller mindre grad. Informasjonsformidling trekkes frem som særlig relevant for å styrke helsekompetansen og det å ha evne til å ta helsefremmende valg.