Show simple item record

dc.contributor.advisorFlittie, Ragnhild Onstad
dc.contributor.advisorWillassen, Elin Thove
dc.contributor.authorRaastad, Kristin
dc.date.accessioned2023-11-03T11:17:11Z
dc.date.available2023-11-03T11:17:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3100496
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: I Norge har det vært en økning av mottakere av både arbeidsavklaringspenger og uføretrygd de siste årene, der psykiske lidelser og muskel- skjelettplager er hovedårsaken til nedsatt arbeidsevne. For det enkelte individ kan det være negativt for helsen å stå utenfor arbeidslivet, samtidig som det ikke vil være bærekraftig for samfunnet dersom færre bidrar og flere trenger bistand. I arbeidsrettet rehabilitering kartlegges det hvilke tilrettelegninger som må gjøres, for at deltaker kan komme i eller tilbake til arbeid, til tross for helseutfordringer. Forskning tyder på at å være delvis i jobb ved siden av sykemelding kan være helsefremmende i seg selv. Det er derfor viktig for både for den individuelle helsen og samfunnet at flest mulig, er i en eller annen grad av arbeid. Veilederens rolle i arbeidsrettet rehabilitering er derfor viktig, både gjennom kartlegging av deltagers ressurser og potensial, men også koordinerer og samkjører deltakers prosess. Hensikt: Hensikten med denne studien er å finne ut, og beskrive hva veiledere i arbeidsrettet rehabilitering opplever har betydning for å bidra til at en person forblir i eller tilbake til arbeidslivet. Studiens problemstilling er derfor «Hva opplever veiledere i arbeidsrettet rehabilitering har betydning for å få deltakere i arbeid?» Teoretisk forankring: Empowerment anses som et overordnet tema for studien. Videre bygger studien på teori som omhandler veiledning, læring og mestring, samt den salutogene- og flyt-modellen. Metode og design: Det ble benyttet kvalitativ metode med et eksplorativt design og en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming. For datainnsamling ble det gjennomføres tre fokusgruppediskusjoner med tre til fire informanter i hver gruppe, hvor informantene jobber med arbeidsrettet rehabilitering i Friskgårdene. For analyse av dataene ble det benyttet tematisk analysere basert på Braun og Clarke sin metode. Resultater: Studiens resultater viser til tre hovedtema som veilederne i arbeidsrettet rehabilitering opplever har betydning for å få deltakere i eller tilbake til arbeid: 1) betydning av empowerment, 2) betydning av relasjon 3) betydningen av ulike verktøy. Nøkkelbegreper: Veiledere, arbeidsrettet rehabilitering, kvalitativ metode, fokusgruppediskusjonen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleVeilederes opplevelse av hva som har betydning for å få deltakere i arbeid : en kvalitativ studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record