Show simple item record

dc.contributor.advisorJerpseth, Heidi
dc.contributor.advisorLie, Irene
dc.contributor.authorBraanaas, Karoline Svensen
dc.date.accessioned2023-11-03T10:33:58Z
dc.date.available2023-11-03T10:33:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3100483
dc.description.abstractBakgrunn: I dag overlever de fleste pasienter med medfødt hjertefeil og når voksen alder. Imidlertid viser flere studier at mange av pasientene opplever at overgangen fra barneavdeling til voksenavdeling er utfordrende. Overgangen beskrives som tilfeldig, lite planlagt og vanskelig for pasienter med medfødt hjertefeil. Sykepleierne har en viktig rolle i overgangsprosessen, men det finnes få studier som har undersøkt hvordan sykepleiere på voksenavdeling erfarer overgangen, og hva de vektlegger som viktig. Hensikt: Å utforske sykepleieres erfaringer med overgangen til voksenavdeling for pasienter med medfødt hjertefeil. Metode: Kvalitativ tilnærming. Det ble gjennomført tre fokusgruppeintervjuer med ti sykepleiere med erfaring med pasienter med medfødt hjertefeil fra et universitetssykehus mellom oktober 2022 og januar 2023. Dataene ble analysert ved hjelp av tematisk analyse av Braun og Clarke. Resultat: Studien viser hvordan samarbeid og kommunikasjon mellom sykepleierne knyttet til overgangsprosessen preges av tilfeldigheter og uforutsigbarhet, og at sykepleierne ønsker mer ansvar og kunnskap rundt overgangsprosessen. Tre hovedtemaer ble definert: i) for tilfeldig samarbeid og informasjonsflyt ii) for lite fokus på voksenavdelingen sitt ansvar og kompetanse og iii) for sjelden forventningsavklaring i overgangsprosessen og behovstilpasset sykepleie etter overgang. Sykepleierne etterlyser også et større fokus på egne og pasientens forventninger, samt muligheten til å tilpasse sykepleien til hver enkelt pasient og deres behov. Konklusjon: Studien viser at sykepleiere på voksenavdeling etterspør økt samarbeid og kompetanse for å kunne legge til rette for at ungdom med medfødt hjertefeil skal oppleve trygghet, mestring og empowerment i overgangsprosessen. Til tross for at det finnes internasjonale studier som belyser at overgangsprosesser kan oppleves utfordrende, behøves det studier knyttet til norsk kontekst som belyser overganger som et tema sett fra pasient, pårørende og helsepersonells perspektiver.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleSykepleieres erfaringer med overgangen til voksenavdeling for ungdom med medfødt hjertefeil : en kvalitativ studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record