En undersøkelse av hva som har betydning for deltakere for å stå i og gjennomføre et prehabiliteringsprogram: Og hvordan kan forskerens forforståelse påvirke planleggingen og gjennomføringen av intervjuet og analysen?
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3036246Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn
Artikkelen: Et sykehus i Østlandsområdet har inngått et samarbeid med OsloMet–storbyuniversitet med hensikt om å få forskningsbasert kunnskap om sitt prehabiliteringsprogram.
Refleksjonsoppgaven: Min helserelaterte utdanningsbakgrunn og arbeidserfaring kan ha vært avgjørende for valg av studiens problemstilling, perspektiv, metode og utvalg.
Hensikt
Artikkelen: Studiens hensikt var å undersøke hva i prehabiliteringsprogrammet som har hatt betydning for deltakerne for å stå i og gjennomføre det.
Refleksjonsoppgaven: Oppgavens hensikt var å se på hvordan min forforståelse har påvirket planleggingen og gjennomføringen av intervjuet og analysen.
Teoretisk forankring
Artikkelen: Studiens resultater diskuteres i lys av helsekompetanse, gruppesamhold, mestring og empowerment.
Refleksjonsoppgaven: Oppgavens problemstilling drøftes i lys av kvalitativt intervju og hermeneutiske prinsipper, samt refleksivitet og fleksibilitet.
Metode
Artikkelen: Seks deltakere fra prehabiliteringsprogrammet ble intervjuet.
Refleksjonsoppgaven: For innhenting av litteratur, ble det gjort elektroniske og manuelle søk i ulike databaser.
Resultater
Artikkelen: Fire hovedtemaer kom frem av analysen. Personalet, faste rammer, fellesskapet og treningsopplegget hadde betydning for deltakerne for å stå i og gjennomføre prehabiliteringsprogrammet.
Refleksjonsoppgaven: Resultatene viser at forskerens forforståelse påvirker planleggingen og gjennomføringen av intervju og analyse på ulike måter. Refleksivitet, åpenhet og fleksibilitet kan brukes som verktøy i møte med forforståelsen.
Konklusjon
Artikkelen: Elementene i prehabiliteringsprogrammet hadde betydning for deltakerne på ulike måter. Det var ikke alt i programmet deltakerne opplevde som like viktig, men de så viktigheten av å få programmet i sin helhet.
Refleksjonsoppgaven: Min forforståelse påvirket intervjuet og analysen på flere måter. I bestefall, kan den ha gitt styrke til prosjektet, men den kan også ha gjort meg mindre åpen.