Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBergem, Anne Kristine
dc.contributor.authorAndersen, Louise
dc.date.accessioned2022-10-17T14:17:22Z
dc.date.available2022-10-17T14:17:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3026463
dc.description.abstractBakgrunn: Omtrent 7500 personer dør utenfor sykehus i Norge hvert år, og i flere tilfeller er det ambulansepersonell som må formidle dødsbudskap til etterlatte på stedet. Med denne oppgaven ønsker vi å undersøke om opplæring i dødsbudskap kan bedre opplevelsen for ambulansepersonell når de står i en slik posisjon. Metode: I denne oppgaven benytter vi litteraturstudie som metode, der vi har utført et grundig søk i anerkjente databaser for å finne relevante artikler. Litteraturstudien tar utgangspunkt i fire forskningsartikler som vil belyse problemstillingen. Resultater: Funnene i de fire studiene viser at ambulansepersonell får lite eller ingen opplæring i formidling av dødsbudskap, til tross for at de ønsker mer opplæring. Videre viser funnene at opplæring innenfor temaet kan gjøre ambulansepersonell mer kompetent og gi økt selvtillit og forberedelse ved overlevering av dødsbudskap, samt redusere jobbrelatert utbrenthet. Konklusjon: Resultatene sett i sammenheng med teori, tyder på at opplæring reduserer stress og bedrer ambulansepersonell sin opplevelse av å overlevere dødsbudskap. Likevel er det per dags dato for lite forskning på temaet til å trekke en sikker konklusjon, og det er et stort behov for videre forskning på temaet. Background: Each year approximately 7,500 people die outside of hospitals in Norway, and in several cases, it is ambulance personnel who must convey the notification of death to survivors. With this bachelor thesis, we want to investigate whether death notification education can improve the ambulance personnel’s experience when they are put in such positions. Method: The method for this thesis is literature study. We have performed a search in reputable databases to find relevant articles. The literature study is based on four research articles that will shed light on our research question. Results: The findings in the four studies show that ambulance personnel receive little or no training in communication death notifications, despite wanting more training. The findings also show that education within this topic can increase ambulance personnel’s competency, confidence and preparedness when delivering a death notification, as well as reduce work related burnout. Conclusion: The results seen in context of existing literature, points towards education as stress reducing and as an important factor for improving ambulance personnel’s experiences of communicating death notifications. Nevertheless, as of today there is not enough existing research on the topic to draw a definite conclusion, and there is a great need for further research on the subject.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectAmbulansepersonellen_US
dc.subjectDødsbudskapen_US
dc.subjectDøden_US
dc.subjectPrehospitalt arbeiden_US
dc.subjectEtterlatteen_US
dc.subjectOpplæringen_US
dc.subjectUtdanningen_US
dc.subjectParamedicsen_US
dc.titleFormidling av dødsbudskap prehospitalten_US
dc.title.alternativeCommunicating death notification in a prehospital settingen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber47en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel