Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCouto, Kalliu Carvalho
dc.contributor.authorKobro, Hanna
dc.date.accessioned2022-09-27T08:13:43Z
dc.date.available2022-09-27T08:13:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021635
dc.description.abstractI denne artikkelen presenteres en empirisk studie av regelstyrt insensitivitet i mikrokulturer. Eksperimentet har undersøkt «insensitivitetseffekten» (Kissi et al., 2020) hos fire mikrokulturer bestående av ni deltakere i hver. Tre deltakere startet den første fasen av eksperimentet og fikk en muntlig og skriftlig instruksjon som skildret den mest effektive måten å tjene poeng i valget mellom et progressivt - og et fixed time-forsterkningsskjema. Instruksjonen samsvarte med de direkte kontingensene i den første fasen. Tre av fire mikrokulturer fikk i tillegg en bonus levert hver andre gang de responderte samsvarende med instruksens anbefaling. Etter seks økter ble fase to iverksatt. Da ble kontingensene i programmet endret, slik at instruksjonens anbefalte respons ikke lenger ga optimal poenginntjening. Parallelt ble en deltaker byttet ut med en ny deltaker som ikke hadde erfaring fra den første fasen. En slik utskiftning forekom hver andre økt og produserte seks bytter av erfaren med uerfaren deltaker. Eksperimentet undersøkte hvor-vidt instruksjonen fra den første fasen plasserte deltakerne som fikke erfare den under instruks-kontroll og hvorvidt instruksjonen fortsatte å påvirke valgene også etter endringer av de direkte kontingensene i den andre fasen. I tillegg ble effekten av bonusbetingelsen vurdert. Resultatene viser at den første generasjonens responser bar preg av instrukskontroll og at instruksjonen fortsatte å påvirke responsene i de første øktene i den andre fasen hos alle mikrokulturene. Dette til tross for at fase to inkluderte deltakere uten direkte kontakt med den arrangerte instruksen eller nytteverdien av den fra den første fasen. Variabel respondering forekom etterhvert hos alle mikrokulturene, der to av fire mikrokulturer fikk kontakt med mer gunstig respondering i de senere øktene. Verbalatferden ble analysert for å undersøke rollen til instruksjonen i instrue-ringen av nye deltakere i mikrokulturene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesMALKS;2022
dc.subjectRegelstyrt atferden_US
dc.subjectInstrukskontrollen_US
dc.subjectVerbal atferden_US
dc.subjectOvertroen_US
dc.subjectMytologien_US
dc.subjectMikrokulturen_US
dc.titleInstrukskontroll i mikrokulturer og effekten av positiv forsterkning: En empirisk studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel