Empowerment, health literacy and self-perceived health among the immigrant population in Norway: A cross-sectional study
Abstract
Bakgrunn: Ut fra vår kjennskap, finnes det ikke noen studier som har undersøkt helsekompetanse og empowerment i sammenheng med selvopplevd helse hos innvandrerbefolkningen i Norge.
Hensikt: Hensikten med forskningsartikkelen var å undersøke hvilken betydning empowerment og helsekompetanse har for selvopplevd helse i innvandrerbefolkningen i Norge. Hensikten med refleksjonsoppgaven var å finne ut om det er en interaksjon mellom empowerment og helsekompetanse med hensyn til helse.
Teoretisk forankring: Helsekompetanse- og empowerment teori er benyttet.
Metode: Metoden i forskningsartikkelen er kvantitativ med tverrsnittsstudie som design. En lenke til et elektronisk spørreskjema ble sendt ut forskernes personlige og profesjonelle nettverk ved hjelp av snøballmetoden. Hovedanalysen er multippel regresjon. Refleksjonsoppgaven er en litteraturstudie.
Resultat: Hovedfunnene i forskningsartikkelen avdekker at empowerment viser sterkest assosiasjon med selvopplevd helse. Selvopplevd helse var ikke signifikant assosiert med interaksjonsvariabelen for empowerment og helsekompetanse. I refleksjonsoppgaven ble fem forskningsartikler identifisert som viser interaksjon mellom empowerment og helsekompetanse med hensyn til helse.
Konklusjon: Sammenlignet med helsekompetanse, viser empowerment en sterkere assosiasjon til innvandrerbefolkningens selvopplevde helse. Forskningsartikkelen og refleksjonsnotatet konkluderte ulikt om interaksjon. Fremtidige studier bør studere mulig interaksjon mellom empowerment og helsekompetanse, og hvilke mekanismer som eventuelt ligger til grunn for slik interaksjon.