Pasientene får en følelse av å bli mer sett og lyttet til: En kvalitativ studie om tannpleieres erfaringer ved bruk av motiverende intervju (MI)
Abstract
Bakgrunn: Studien: Motiverende intervju (MI) er en metode som er effektiv for å skape endring, og tannpleiere er i en god posisjon til å bruke den. Det er derfor behov for å identifisere tannpleierens erfaringer med MI, i den forbindelse belyse eventuelle utfordringene tannpleierne står ovenfor her. Refleksjonsoppgave: Funn fra egen studie om pasientens motivasjon og interesse rundt oral helse, skapte refleksjon over hvordan tannpleiere kan bidra til å øke pasientens helsekompetanse.
Hensikt: I studien belyses hvilke erfaringer tannpleiere har ved bruk av MI i behandlingen av sine pasienter. Refleksjonsoppgaven utforsker hva tannpleieren kan bidra med for å øke pasientens helsekompetanse.
Teoretisk referanseramme: Studien benytter motiverende intervju, empowerment, helsefremmende arbeid, helsepedagogikk og helsekompetanse.
Metode: Studien er basert på individuelle intervjuer med syv tannpleiere. Analysemetoden er inspirert av Malterud´s systematiske tekstkondensering. Refleksjonsoppgaven er en litteraturstudie.
Resultater: Analysen i studien resulterte i tre hovedkategorier: 1) tidsknapphet, 2) kapabilitet og 3) eksterne forhold. Analysen i refleksjonsoppgaven resulterte i fire temaer: 1) Dagens helsekompetanse blant tannpleiere og pasienter, 2) bruk av kommunikasjonsteknikker, 3) styrke utdanningene og videre- og etterutdanninger og 4) utfordringer med å øke pasienten helsekompetanse.
Konklusjon: Studien identifiserte erfaringer med tidsutfordringer ved gjennomføring av MI i behandlingen, kunnskapsvariasjoner og utfordringer med pasienter som er umotivert eller uinteressert. Refleksjonsoppgaven identifiserte at det er behov for mer kunnskap blant tannpleiere, behov for å styrke utdanningene og øke tilbudet med videre- og etterutdanninger.