Tverrprofesjonelt samarbeid i videregående skole: En undersøkelse av helsesykepleieres erfaring fra tverrprofesjonelt samarbeid for å hindre frafall i skolen
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3013736Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: En av 5 elever fullfører ikke videregående skole. Helsedirektoratet anbefaler at skolehelsetjenesten samarbeider med skolen om elever med bekymringsfullt skolefravær. Teknologiske fremskritt gir forskere mulighet til å erstatte fysiske fokusgruppeintervjuer med digitale fokusgruppeintervjuer. Hensikt: Hensikten med studien var å undersøke hvordan helsesykepleiere kan tilrettelegge for et tverrprofesjonelt samarbeid for å hindre frafall i videregående skole. Hensikten med refleksjonsoppgaven var å diskutere styrker og svakheter med bruk av digitalt videoverktøy i gjennomføring av fokusgruppeintervjuer. Teoretisk forankring: Studien knyttes til teori om tverrprofesjonelt samarbeid, makt og empowerment. Refleksjonsoppgaven knyttes til teori om digitale forskningsmetoder og fokusgruppeintervjuer. Metode: Studien benytter en kvalitativ metode med fokusgruppeintervjuer av 13 helsesykepleiere arbeidende i skolehelsetjenesten. Analysen er gjennomført med Tjora sin stegvis- deduktive induktiv metode. Refleksjonsoppgaven er basert på et litteratursøk og observasjoner fra egen forskning. Resultater: For å finne årsaken til elevenes fravær, tilstreber helsesykepleierne å se hele eleven. Skoleledelsen har stor betydning for i hvilken grad de blir inkludert i tverrprofesjonelt samarbeid. Helsesykepleierne har utfordringer med å synligjøre sin kompetanse for sine samarbeidspartnere. Digitale fokusgruppeintervjuer kan gi en utfyllende diskusjon, men utfordringer med lyd- og bildekvalitet, samt deltakernes oppholdssted under intervjuene kan skape forstyrrelser. Konklusjon: Implisitte maktstrukturer har betydning for helsesykepleierne sin posisjon i tverrprofesjonelt samarbeid. For å tilrettelegge for tverrprofesjonelt samarbeid bør helsesykepleierne synliggjøre seg selv og sin kompetanse. Bruk av digitalt videoverktøy kan gi et rikt og varierende datamateriale. Forstyrrelser fra omgivelsene rundt kan utfordre ivaretakelsen av deltakernes konfidensialitet og anonymitet. Den digitale intervjuformen ser ikke ut til å utgjøre en høyere risiko for lydforstyrrelser og transkripsjonsutfordringer enn fysiske intervjuer.