Universell utforming av digitalt innhold: Atferdsendring i teori og praksis
Abstract
Det digitale landskapet er en stor del av menneskers daglige liv, og det er ønskelig at disse arenaene blir tilgjengelig for alle. Innføringen av universell utforming av digitale ressurser har imidlertid gått sakte, og det er behov for å se nærmere på hvilke forsterkningsbetingelser som knyttes til dette arbeidet. Artikkel 1 gir en introduksjon til fagfeltet universell utforming, etableringen av Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) og arbeidet med å spre standarden til aktuelle målgrupper rundt om i verden. WCAG er et eksempel på regelstyring. Potensielt kan regler og anbefalinger endre atferd, men foreløpig har ikke etableringen av WCAG ført til stor nok ønsket atferdsendring. Artikkelen stiller spørsmål ved om det er andre forsterkningbetingelser som kan føre til endring i retning av ønsket atferd. Artikkel 2 er en empirisk studie som undersøker effekten av mellomtitler i en digital nettartikkel på oppnådd lesetid. Tid brukt på en side er et viktig suksesskriterium for tilbydere av digitalt redaksjonelt innhold. Formålet med studien var å undersøke hvordan mellomtitler påvirker tiden som brukerne benytter inne på en nettside. Studien viste at mellomtitler i liten grad virker inn på tidsbruken. Dette trenger nødvendigvis ikke å tolkes som et negativt funn. Tidligere studier har fremhevet at mange nettstedeiere er skeptiske til universell utforming fordi de frykter negative konsekvenser for funksjonsfriske brukere. Studien gir ingen indikasjon på at universell utforming har en negativ effekt på bruken av en digital redaksjonell nettside.