Terapeuters erfaringer med naturbasert terapi - En kvalitativ studie om naturbasert terapi som en behandlingsmetode for ungdom med psykiske helseutfordringer
Abstract
Bakgrunn for studien: Studien søker å utforske terapeutens erfaringer med naturbasert terapi for ungdom med psykiske helseutfordringer. Hva slags betydning terapeutene mener sansing i naturen har og hvordan skape aktiviteter for at ungdommene kan oppnå bedring.
Hensikt: Studien har fokus å se på hvordan terapeutene i friluftsterapi og villmarksterapi opplever aktiviteter i naturbasert terapi og hvordan sammenhengen erfares mellom aktiviteter i natur, naturelementer og bruk av sansing. Problemstillingen søker hvordan villmark/friluftsterapeuter erfarer naturbaserte aktiviteter til ungdom med psykiske helseutfordringer og hvilken betydning aktivitetene har i psykisk helsearbeid?
Metodologi: To villmarksterapeuter og tre friluftsterapeuter ble intervjuet om sine erfaringer med naturbasert terapi. Intervjuene ble transkribert og analysert inspirert av fenomenologi-hermeneutisk. Analysen ble utført induktivt og empirinært gjennom SDI (Stegvis- deduktiv- induktiv metode).
Resultater: Analysen ble delt i funn fra friluftsterapeuter og funn fra villmarksterapeuter. Det ble lagt vekt på hva terapeutene beskrev som meningsinnholdet i terapien. Villmarksterapeutene la vekt på funn som 1) bruk av naturelementer, 2) følelser uttrykkes naturlig og 3) sanseinntrykk, og hos friluftsterapeutene var det 1) samspill, 2) aktiviteter, 3) mestring/ bedring og 4) naturen speiler livet som kom frem som meningsbærende. Analysen trakk frem tre konseptuelle temaer: det naturlige i naturopplevelser, kroppslige erfaringer og samhold i felleskap som er gjeldende for begge tilnærmingene og som blir diskutert opp mot teori og forskning.
Konklusjon: Terapeutene belyser at det å klare og stå i utfordringer og kjenne på usikkerheten med å være ute i naturen, kan bidra til at de klarer lettere å bearbeide følelser. De kroppslige opplevelsene ungdommene erfarer med å være i naturen hjelper ungdommene til å bearbeide det vanskelige. Avstanden fra hjemmet der strategiene oppstår har vært utslagsgivende for å hjelpe ungdommene med å bearbeide opplevelser.