Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDebesay, Jonas
dc.contributor.advisorOppegaard, Victoria Berre
dc.contributor.authorBøe, Siri Vestby
dc.date.accessioned2022-01-21T12:21:55Z
dc.date.available2022-01-21T12:21:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2838701
dc.description.abstractBakgrunn: Kvalitetssikring av praksisstudiene har lenge vært en utfordring i sykepleierutdanningen. Dette skyldes blant annet at befolkningen blir eldre: flere har behov for helsetjenester og behovet for sykepleiere øker. Utdanningsinstitusjonene i Norge ser seg ofte tvunget til å ta i bruk alle tilgjengelige praksisplasser, noe som kan gå på bekostning av oppfølgingen av studentene i praksisstudiene. Både i Norge og internasjonalt er det økende bruk av studenttette praksismodeller, hvor flere studenter plasseres sammen på samme avdeling til samme tid, og hvor veiledning av studentene er et kollektivt ansvar blant avdelingens sykepleiere. Hensikt: Hensikten med denne studien er å få kunnskap om faktorer som fremmer eller hemmer læring i en slik studenttett post som modell for praksis på sykehus. Studien utforsker hvordan de opplever praksisstudiene i studenttett post, samt hvordan studenttett post legger til rette for læring. Metode: Studien er basert på casestudie og dybdeintervjuer, fokusgruppeintervjuer og observasjoner er benyttet som metoder for datainnsamling med studenter og ansatte på et større universitetssykehus i Norge. Resultater: Resultatene viser at introduksjonsdagene og undervisningen i studenttett post, tilbakemeldinger gjennom praksisperioden, studentansvarlig sykepleiers rolle og fellesskapet studentene imellom er faktorer som har særlig betydning for læringsmiljøet i studenttett post. Konklusjon: Det bør rettes større søkelys på studentenes læringsmiljø i planlegging, organisering og tilrettelegging av nye og eksisterende studenttette poster. Denne studien tyder på at en styrking av studentansvarlig sykepleiers rolle, og økt veiledningskompetanse kan bidra spesielt positivt til læringsmiljøet i studenttett post. Økt bruk av praksismodellen studenttett post kan trolig bidra til å øke kapasiteten og kvaliteten på praksisstudiene i sykepleie ved at flere studenter kan gjennomføre relevant praksis.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectSykepleierstudenteren_US
dc.subjectKvalitativ forskningen_US
dc.subjectUtdanningsforskningen_US
dc.subjectKlinisk praksisen_US
dc.subjectLæringsmiljøen_US
dc.subjectPraksisveiledningen_US
dc.titleEn kvalitativ casestudie av sykepleierstudenters læringsmiljø i studenttett post på sykehusen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel