Tverrprofesjonelt samarbeid og samhandling på en kommunal rehabiliteringsavdeling - En kvalitativ studie av profesjonsutøvernes erfaringer
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2838684Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Rehabilitering for pasienter som har omfattende behov, krever tett, tverrprofesjonelt samarbeid der flere tjenester og profesjoner (som regel) er involvert. De komplekse samarbeidsformene som kreves, og særlig det å holde tråden i rehabiliteringsprosessene, har vist seg å være utfordrende å få til i praksis.
Hensikt og metode: I denne studien utforsker jeg hva som kjennetegner tverrprofesjonelt samarbeid og samhandling på en rehabiliteringsavdeling. Hensikt med studien er å synliggjøre ett eksempel på hvordan tverrprofesjonelt samarbeid og samhandling kan se ut i en konkret praksis som i stor grad fungerer etter de politiske intensjonene. Edwards teori om tverrprofesjonelt samarbeid i komplekse bruker-/ pasientsaker utgjør studiens teoretiske rammeverk. Prosjektet har en kvalitativ tilnærming og designet er en single case studie. Det empiriske materialet er samlet inn gjennom ett fokusgruppeintervju med representanter fra de profesjonene som vanligvis er tilknyttet arbeidet på en kommunal døgnrehabiliteringsavdeling. Analysen er tematisk.
Funn: Funnene viser hvordan det tverrprofesjonelle samarbeidet og samhandlingen på en kommunal rehabiliteringsavdeling særlig kjennetegnes ved at profesjonsutøverne tilstreber å etablere en relasjon basert på felles forståelse og praksis i møte med rehabiliteringspasienten og deres pårørende. Det overordnede temaet som er analysert frem, er «Bli kjent» prosesser. De ulike «Bli kjent» prosessene handler om å skape innsikt, felles forståelse, trygghet, tillit og engasjement i hverandre og de ulike rehabiliteringsprosessene – med pasient og pårørende, og innad mellom de som jobber på rehabiliteringsavdelingen. «Bli kjent» prosessene handler om å bli kjent med og utvikle de ressursene som er tilgjengelig, og erkjenne ulikheter en må ta høyde for. «Bli kjent» prosessene kjennetegnes av å være dynamiske og i endring underveis i rehabiliteringsforløpet.
Konklusjon: De komplekse «bli kjent» prosessene som kjennetegner det tverrprofesjonelle samarbeidet og samhandlingen på den kommunale rehabiliteringsavdelingsavdelingen i denne studien, illustrerer hva som kjennetegner et tverrprofesjonelt samarbeid og samhandling, der de representerte profesjonsutøverne opplever å ha en velfungerende felles forståelse og tilnærming til rehabiliteringsprosessen. Funnene fra studien kan bidra som eksempel til bevisstgjøring og inspirasjon for å se kompleksiteten i, og utvikle det tverrprofesjonelle samarbeidet og samhandlingen på kommunale rehabiliteringsavdelinger.