dc.description.abstract | Unge med utfordringer kan i møte med utdanningsinstitusjonene og arbeidslivet møte lite forståelse for hvordan en best mulig kan tilrettelegge utdanning, yrkesvalg og arbeid for den enkelte. Noe som kan få konsekvenser for forløpet med å fullføre utdanning og bli yrkesaktiv.
Hensikten med studien er å kartlegge forløpet med utdanning og arbeid for unge med funksjonsnedsettelse i forhold til funksjonsfriske i perioden fra de er 16 til 30 år. Studien vil undersøke om de fullfører utdanning, på hvilket nivå og om graden av utdanning har innvirkning på om de er i arbeid. Videre er det sett på yrkesvalg og graden av yrkesaktivitet.
Studien er en kvantitativ studie som benytter seg av registerdata fra microdata (SSB) for å kartlegge og sammenligne utdanning og arbeid for personer som ble født i 1985 og som bodde i Norge mellom 2001-2015. Studien ser på endring og sammenligning mellom personer med og uten funksjonsnedsettelse over en femtenårsperiode.
Resultatene i studien viser at en større andel med funksjonsnedsettelse har lavere grad av fullført utdannelse sammenlignet med funksjonsfriske på samme alder. Sannsynligheten for å fullføre videregående-, bachelor- og masterutdanning i følgeperioden konvergerer ikke. Forskjellene øker over tid når en sammenligner med funksjonsfriske i kohorten. Sannsynligheten for å være yrkesaktiv når en sammenligner funksjonsfriske og funksjonsnedsatte er lavere for funksjonsnedsatte og forskjellen øker mellom gruppene over tid. Det er forskjell i andel som arbeider fulltid i forhold til funksjonsgrad. Forløpet mellom fulltidsarbeidende menn og kvinner med funksjonsnedsettelse endrer seg likt i følgeperioden. Yrkestilhørigheten er ulik i forhold til populasjonens funksjonsgrad og viser endring i følgeperioden. Det er vist at funksjonsnedsatte uten fullført videregående opplæring har en signifikant lavere sannsynlighet for å være yrkesaktive enn funksjonsnedsatte med fullført videregående opplæring.
Studien viser at personer med funksjonsnedsettelse har lavere sannsynlighet for å fullføre videregående opplæring enn funksjonsfriske. Den viser også at det er en sammenheng mellom fullført videregående utdanning og arbeidsdeltagelse for funksjonsnedsatte i kohorten. Denne studien har funnet at både funksjonsnedsatte og funksjonsfriske i kohorten, har klart å fullføre høyere utdanning som kvalifiserer til jobb innenfor akademiske yrker og denne andelen yrkesaktive utgjør den største yrkeskategorien ved utgangen av følgeperioden i 2015. | en_US |