dc.contributor.advisor | Kaasen, Anne | |
dc.contributor.author | Lindblad, Lina Therese Nordal | |
dc.contributor.author | Etnestad, Hanne Marie | |
dc.date.accessioned | 2022-01-14T10:16:43Z | |
dc.date.available | 2022-01-14T10:16:43Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2837430 | |
dc.description.abstract | Hensikt: Hensikten med studien er å få større innsikt i og en bedre forståelse av hvordan nyutdannede jordmødre opplever arbeidshverdagen på en fødeavdeling.
Problemstilling: Hvordan opplever nyutdannede jordmødre å arbeide på en fødeavdeling i Norge?
Metode: Kvalitativt design ble anvendt, bestående av semistrukturerte forskningsintervjuer av åtte nyutdannede jordmødre fra ulike sykehus spredt rundt i hele Norge. Datamaterialet ble analysert ved å bruke Graneheim og Lundmans manifeste innholdsanalyse.
Resultater: Funnene i studien viser at det er ulike indre og ytre faktorer som påvirker hvordan nyutdannede jordmødre opplever å arbeide på en fødeavdeling. «Ambivalent til ny rolle» og «kulturavhengig trivsel» fremkom som hovedkategorier i studien.
Konklusjon: Å være nyutdannet jordmor på en fødeavdeling var utfordrende. Jordmødrene hadde ambivalente følelser til deres nye rolle, og det tok tid å bli trygg på seg selv. De hadde ulike mestringsstrategier for å håndtere arbeidshverdagens krav og utfordringer. Fødeavdelingens struktur gjorde tiden som nyutdannet jordmor krevende. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MAJO;2021 | |
dc.subject | Fødeavdelinger | en_US |
dc.subject | Jordmødre | en_US |
dc.subject | Jordmor | en_US |
dc.subject | Mestringsstrategier | en_US |
dc.title | Nyutdannede jordmødre: En kvalitativ studie om hvordan det er å arbeide på en fødeavdeling i Norge | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Gynekologi og obstetrikk: 756 | en_US |