«Et reguleringsperspektiv på psykisk helsearbeid med barn som er pårørende av en forelder med psykisk lidelse»
Abstract
Barn som pårørende av en forelder med psykisk lidelse er i risikogruppen for selv å utvikle
psykiske vansker senere i livet. I denne teoretiske oppgaven tar jeg utgangspunkt i et
konstruert kasus hvor psykisk helsearbeider møter Åsa og hennes familie til en
familiesamtale. Åsa observeres å ha utfordringer med regulering av egen aktivering, og har
ulike vansker knyttet til skolearbeid og konsentrasjon. Å møte barn som pårørende kan være
utfordrende for psykisk helsearbeider som til daglig arbeider med voksne. Videre vil
oppgaven belyse og drøfte vansker knyttet til kasus ut fra et teoretisk perspektiv. Det valgte
sentrale perspektivet er et såkalt ”reguleringsperspektiv”, med begreper som
reguleringsstøtte, toleransevindu og selvregulering som sentrale begrep.
Et reguleringsperspektiv kan ha betydning for hvordan man forstår og hjelper barn i en slik
situasjon. For psykisk helsearbeider i møte med barnet som er pårørende vil det i dette
perspektivet blant annet være viktig å vektlegge evne til egen refleksjon og øke evne til
selvregulering. Bevisstgjøring av egen regulering av aktivering vil også stå sentralt. Samtidig
vil samarbeid og veiledning av kollega kunne være hensiktsmessig om psykisk helsearbeider
har behov for det. Når psykisk helsearbeider innehar kompetanse på barn som pårørende,
samt ulike risikofaktorer, vil dette kunne skape forståelse for å hjelpe Åsa. Det utledes videre
noen implikasjoner av reguleringsperspektivet for informasjon og åpenhet ovenfor barnet og
familien. I oppgaven vil flere aspekter i familiesamtalen drøftes, samt at det blir drøftet
hvordan bevisstgjøring kan fremme regulering hos psykisk helsearbeider. Det drøftes videre
hvordan et perspektiv i så måte kan bidra til å øke barnets opplevelse av mening og
sammenheng. Det påpekes imidlertid at det er viktig med en god differensialdiagnostisk
vurdering som grunnlag for å jobbe ut fra et reguleringsperspektiv.