Etablering av discrete trial teaching ferdigheter gjennom behavioral skills training
Abstract
Behavioral Skills Training (BST) er en empirisk støttet opplæringspakke som er basert på anvendt atferdsanalyse. Hensikten med BST er blant annet å veilede personer i organisasjoner for å oppnå en effektiv atferdsendring som optimaliserer prestasjoner. Opplæringspakken består av de fire hovedkomponentene undervisning, modellering, trening og feedback. Spesialpedagoger og assistenter som gir opplæring til barn med utviklingsforstyrrelser har en sentral rolle for utvikling av ferdigheter hos barn med særskilte behov. Gitt denne viktige rollen, er effektiv trening og veiledning av personell helt avgjørende. Denne studien benytter BST som en veiledningspakke for å etablere ferdigheter innen discrete trial teaching (DTT) hos miljøarbeidere på en spesialavdeling for barn med autismespekterforstyrrelser. Studien vil være en utvidelse av tidligere studier ved å bruke BST for å etablere ferdigheter innen DTT hos tre miljøarbeidere i skolen i tillegg til å undersøke hvorvidt veiledning på DTT i ett opplæringsprogram kan generaliseres til andre opplæringsprogrammer og settinger som ikke er blitt direkte trent på. Til slutt undersøker denne studien hvorvidt BST oppfattes som en sosial valid veiledningsmodell. Resultatene i studien viser at tre av tre deltakere demonstrerer korrekt bruk av komponentene i DTT, at de etablerte DTT-ferdighetene ble generalisert på tvers av ulike opplæringsprogrammer og til en annen setting, samt opprettholdt tre uker etter at tiltaket ble avsluttet. I tillegg viser denne studien høy grad av sosial validitet. Atferdsanalytiske prinsipper involvert i etablering av DTT-ferdigheter gjennom BST diskuteres.