dc.contributor.advisor | Nergaard, Siv Kristin (hovedveileder) | |
dc.contributor.advisor | Couto, Kalliu Carvalho | |
dc.contributor.author | Korsgård, Tore | |
dc.date.accessioned | 2021-10-06T04:46:29Z | |
dc.date.available | 2021-10-06T04:46:29Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2787943 | |
dc.description.abstract | Artikkel 1 er en litteraturgjennomgang med formålet å samle litteratur som adresserer temaet om regelstyrt ufølsomhet, og instrukskontoll. Artikkelen går nærmere inn på hvilke variabler som er effektive i å etablere instrukskontroll, og hvilke som opprettholder at personer responderer i henhold til instruksjonen de har fått også når de underliggende kontingensene endrer seg. Gjennomgangen fokuserer på litteratur hvor kontingensene endret seg i løpet av eksperimentet, slik at instruksen ikke lenger samsvarte med optimalt responsmønster, og/eller studier hvor instruksen ikke var korrekt fra starten av. Resultatet viste at det er brukt flere forskjellige eksperimentelle tilnærminger. De artiklene som benyttet seg av sammenfallende prosedyrer sammenlignes og funnene drøftes opp mot funn fra studier med forskjellige metoder.
Artikkel 2 er en empirisk studie som ble utformet for å studere hvilken effekt det har på instrukskontoll å kun gi personer kommentar om at de følger regelen, sammenlignet med å gi bonuspoeng for samme atferd. I dette eksperimentet måtte deltakerne velge mellom to samtidige progressiv tid skjema. Instruksjonen som ble gitt til deltakerne var konsekvent ikke-korrekt relativ til kontingensene gjennom hele eksperimentet. Gruppene gjennomførte to faser, en læringsfase og en testfase hvor kontingensene endret seg. Endringen i kontingensen mellom fasene ga avtagende avkastning i testfasen. Resultatene viser at instrukskontroll både ble raskere etablert og vedvarte lenger ved å gi bonus. Resultatene viser også at deltakere som kun fikk kommentar tenderte til å ikke følge instruksen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MALKS;2021 | |
dc.subject | Regelstyring | en_US |
dc.subject | Atferd | en_US |
dc.subject | Instrukskontroll | en_US |
dc.subject | Forsterkning | en_US |
dc.subject | Reinforcement | en_US |
dc.subject | Instructional control | en_US |
dc.subject | Behavior | en_US |
dc.title | Regelstyrt atferd og instrukskontroll: En litteraturgjennomgang og en empirisk studie | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |