Innføring av vurderingsverktøy for ikke-tekniske ferdigheter hos anestesisykepleiestudenter; en kvantitativ studie om hvordan anestesisykepleierne evaluerer vurderingsverktøyet og kurset i bruken av det
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2773940Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Pasientskader og uønskede hendelser er fortsatt et stort problem i Norge. I anestesisykepleierens utdanning og arbeid har fokuset tradisjonelt vært rettet mot mestring av tekniske ferdigheter. Det er nå bred enighet om en tett kobling mellom uønskede hendelser og svikt i ikke-tekniske ferdigheter. Nurse Anaesthetists’ Non-Technical Skills – Norway (NANTS-no) ble innført som evalueringsverktøy for anestesisykepleiestudenter ved OsloMets praksissteder i 2020. Hensikt: Hensikten var å undersøke hvordan anestesisykepleierne evaluerer NANTS-no som evalueringsverktøy for studentenes ikke-tekniske ferdigheter, og om det forkortede kurset opplevdes som tilstrekkelig. Problemstilling: Hvordan evaluerer anestesisykepleierne vurderingsverktøyet NANTS-no og kurset i bruken av det? Metode: En kvantitativ tverrsnittstudie benyttet nettbasert spørreskjema for å innhente anestesisykepleiernes evalueringer ved tre norske sykehus. Det ble gjennomført 45 minutters undervisning, og NANTS-no skulle brukes jevnlig til refleksjon, veiledning og scoring av studentene. Resultater: Deltakerne (N=62, svarprosent 18 %) vurderer NANTS-no som et nyttig verktøy som dekker de viktigste ikke-tekniske ferdighetene forventet av en anestesisykepleier. Spesielt trekkes det frem som nyttig i veiledningssamtaler til å fremme kritisk refleksjon og skape dialog om progresjon. Mange mente at vurderingsskalaen var vanskelig å bruke. Resultatene indikerer at undervisningen har hatt effekt, men at den i noe mindre grad hadde gitt dem tilstrekkelig opplæring for å kunne bruke NANTS-no i praksis. Konklusjon: NANTS-no synes å være et godt hjelpemiddel i veiledningen av studenter i praksis, men mer forskning er nødvendig får å fastslå hvordan bruken av scoringsskalaen best kan anvendes opp mot studenter. Jevnlig oppfølging av veilederne er nødvendig etter implementering. Background: Patient injuries and adverse events are still a major problem in Norway. In the nurse anaesthetists' education and work, the focus has traditionally been on coping with technical skills. There is now broad agreement on a close link between adverse events and failures in non-technical skills. Nurse Anaesthetists' Non-Technical Skills – Norway (NANTS-no) was introduced as an evaluation tool for student nurse anaesthetists at OsloMet's places of internship in 2020. Objective: The purpose was to investigate how the nurse anaesthetists evaluate NANTS-no as an assessment tool for the students' non-technical skills, and whether the shortened course was perceived as sufficient. Research question: How do nurse anaesthetists evaluate the assessment tool NANTS-no and the course in its use? Design: A quantitative cross-sectional study used an online questionnaire to obtain the nurse anesthetists evaluations at three Norwegian hospitals. 45 minutes of teaching were carried out, and NANTS-no was to be used regularly for reflection, supervision and scoring of the students. Main results: The participants (N=62, response rate 18 %) consider NANTS-no to be a useful tool covering the most important non-technical skills expected of a nurse anaesthetist. In particular, it is highlighted as useful in guidance conversations to promote critical reflection and create dialogue about progression. Many people found the assessment scale difficult to use. Our findings indicate that the teaching has had an effect, but that it had to a lesser extent provided them with adequate training in order to use NANTS-no in practice. Conclusion: NANTS-no seems to be a good tool in the supervision of students in practice, but more research is needed to determine how best to use the scoring scale against students. Regular follow-up of the supervisors is necessary after implementation.