Kvinners opplevelse av ammeutfordringer
Master thesis
Published version
View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- HV - Master i Jordmorfag [123]
Abstract
Hensikt: Hensikten med studien var å utforske hvordan ammeutfordringer oppleves for kvinner.
Metode: Gjennom systematiske litteratursøk etter kvalitative studier identifiserte vi relevante studier som så på kvinners opplevelse av ammeutfordringer. Vi utførte deretter en metasyntese der vi benyttet Noblit og Hare’s metodologiske tilnærming til metaetnografi, for å identifisere, oversette og syntetisere resultatene.
Resultat: Fem kvalitative studier som møtte inklusjonskriteriene ble identifisert og inkludert. Disse dannet grunnlaget for metasyntesen. Følgende hovedfunn ble identifisert: «Forventninger om amming som naturlig», «Ammeproblemer – En trussel mot morsrollen» og «Kampen for amming». Forventningen om amming som naturlig og noe som ville komme av seg selv, ga kvinnene sjokk noe som igjen utløste stressreaksjoner. Amming var nært knyttet til bildet av morsrollen og når ammingen ble en utfordring satt kvinnene igjen med følelsen av å være mislykket. Kvinnene kjempet en kamp for å opprettholde ammingen. Støtte ble ansett som en viktig faktor for å lykkes med amming.
Konklusjon: Resultatet fra denne metasyntesen indikerer at kvinner har en opplevelse av å være dårlig forberedt på amming. Når ammingen ikke går som den skal, opplever kvinner følelser av skyld og skam, noe som igjen svekker deres tillit til det å være en god mor. Støtte fra jordmor er betydningsfullt for å mestre ammeutfordringene.
Implikasjoner for praksis: Ammeforberedelser burde også omhandle hvilke utfordringer kvinnene kan møte ved oppstart av amming. Jordmødre bør gi individtilpasset støtte og veiledning til kvinner med ammeutfordringer. Aim: The aim of this study was to identify how women experience challenges with breastfeeding. Methods: We conducted a systematic search of literature on qualitative studies concerning women’s experiences with challenges to breastfeeding. We then conducted at metasynthesis of the identified literature using Noblit and Hare’s methodological approach to metaetnography to identify, translate and summarize the findings across the literature.
Results: Five qualitative studies which met the inclusion criteria were identified and included in the metasynthesis. «Expectations of breastfeeding as natural», «Breastfeeding problems – A threat to maternal identity» and «The struggle to breastfeed» emerged as the main themes. The unfulfilled expectations of breastfeeding as natural and something that everybody could do right away, gave the women shock and triggered stress reactions. Breastfeeding was closely linked to the maternal identity and when breastfeeding was challenged, the women faced feelings of failure. The women struggled against discontinuation of breastfeeding. Support was found to be a significant part when it came to the success of breastfeeding.
Conclusion: The results from this metasynthesis found that women experience being poorly prepared for breastfeeding. When the mothers experience difficulties with breastfeeding, feelings of guilt and shame appear, and it weaken their confidence in being a good mother. Support from a midwife is of great value to overcome breastfeeding challenges.
Implications for practice: Breastfeeding preparations should also address the challenges women may face when they start breastfeeding. Midwives should provide personalized support and guidance to women with breastfeeding challenges.