Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlaff, Heidi Skorge
dc.contributor.authorHaaland, Vibeke
dc.date.accessioned2021-05-18T13:53:34Z
dc.date.available2021-05-18T13:53:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2755524
dc.description.abstractArtikkel I er en systematisk litteraturgjennomgang med formål om å identifisere effektive opplæringsprosedyrer for å fremme bidireksjonal naming (BiN), publisert etter Horne og Lowes publisering av namingteorien i 1996. BiN beskriver en bidireksjonalitet mellom snakker- og lytterrepertoarer innen samme person. Litteratursøket identifiserte 22 studier fordelt i 20 artikler som møtte inklusjonskriteriene for gjennomgang. Resultatene av studien viser at det foreligger mest empirisk støtte for effekten av multiple exemplar instruction på styrking av namingferdigheter. Opplæringsprosedyrer som fikk status som positivt utfall diskuteres sammen med atferdsprinsipper som muligens kan bidra til å forklare hvorfor de aktuelle intervensjonene er effektive. Artikkel II er en empirisk studie basert på Greer et al. (2007) med hensikt om å (a) sammenligne effekten av multiple exemplar instruction (MEI) og single exemplar instruction (SEI) på styrking av bidireksjonal naming (BiN), (b) undersøke hvorvidt gjentatte eksponeringer for tacts av teststimuli påvirket antall emergerte responser under påfølgende probes av BiN, og (c) studere hvorvidt det var en korrelasjon mellom antall ekkoiske responser deltakerne fremviste under eksponering av tacts av teststimuli og påfølgende korrekte responser demonstrert under namingprobes. Resultatene viser at både MEI og SEI hadde en begrenset effekt på styrking av BiN. Det var tilsynelatende ingen åpenbar sammenheng mellom antall ekkoiske responser og antall korrekte responser under etterfølgende probes. Repetisjon av tacts i nærvær av teststimuli førte imidlertid til en økning i antall korrekte responser under påfølgende probes av BiN. Implikasjoner av disse funnene blir diskutert.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for atferdsvitenskapen_US
dc.relation.ispartofseriesMALKS;2021
dc.subjectVerbal atferden_US
dc.subjectBidireksjonal namingen_US
dc.subjectOpplæringsprosedyreren_US
dc.subjectMultiple exemplar instructionen_US
dc.subjectSingle exemplar instructionen_US
dc.titleEffektive opplæringsprosedyrer for å fremme bidireksjonal naming: En systematisk litteraturgjennomgang og en empirisk studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel