Undervisningsprogram om anestesisykepleierens funksjon og ansvar ved anestesi til barn med medfødt hjertesykdom
Abstract
Bakgrunn: Omtrent én prosent av alle barn er født med hjertefeil, og omtrent 9000 barn har diagnosen i Norge. De fleste barn med medfødte hjertefeil overlever i dag til voksen alder, og flere kan trenge generell anestesi for ulike medisinske og kirurgiske problemstillinger. Anestesisykepleiere må kunne identifisere risiko for skade og forverring av pasientens tilstand og forebygge komplikasjoner av behandling. Metode: Kvalitetsforbedringsarbeid med utgangspunkt i modell for kvalitetsforbedring. Didaktisk relasjonsmodell har blitt brukt for å utarbeide undervisningsprogrammet. Resultater: Masteroppgaven er et undervisningsprogram som er basert på systematiske kunnskapssøk. Det er gjennomført pilotundervisning av undervisningsprogrammet. Sluttord: Undervisningsprogram er en form for kvalitetsarbeid som kan bidra til å heve kompetanse hos anestesisykepleiere og styrke pasientsikkerheten. Background: Approximately one percent of all children are born with a congenital heart defect, and about 9000 children has this diagnosis in Norway. Most children with congenital heart defects survive to adult age, and many may need general anaesthesia for a variety of medical and surgical conditions. The nurse anaesthetist must be able to identify risk of injury and deterioration of the patient’s condition and prevent complications from medical care. Method: Quality improvement work that is based on the model for quality improvement. The didactic relationship model has been applied to create the teaching program.
Results: This Master´s thesis is a teaching program that is based on systematic knowledge searches.
Pilot tests has been carried out on the teaching program. Conclusion: A teaching program is a form of quality improvement project that may contribute to elevating the competences of nurse anaesthetists and promote patient safety.