• Felles læring i lokal handling 

      Breit, Eric; Falkum, Eivind (AFI FoU-resultat 2015, Report, 2015)
      Arbeidsforskningsinstituttet har gjennomført prosjektet «Samarbeid om delmål 2 i IA-avtalen» for Arbeids- og sosialdepartementet. Utgangspunktet for prosjektet har vært et økende antall unge personer som står utenfor ...
    • Fokus på nye muligheter 

      Spjelkavik, Øystein (AFI Notat 2008:16, Report, 2008)
      Deltakerne ved kurset ”Fokus på nye muligheter” er langtids sosialhjelpsmottakere som står i fare for, eller har mistet, en varig tilknytning til arbeidsmarkedet. Kursets mål er å bedre deltakernes forutsetninger for å ...
    • Forsøk med NAV-veileder i videregående skole 

      Schafft, Angelika; Mamelund, Svenn-Erik (AFI-Rapport 2016:04, Report, 2016)
      «Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket Steen, Arild Henriktet i 2013 i tre fylker og ble deretter trinnvis utvidet ...
    • Fra rutinebasert til reflektert praksis 

      Spjelkavik, Øystein; Enehaug, Heidi; Lunde Helgesen, Håvard; Schafft, Angelika (AFI-rapport;2024:07, Report, 2024-04-04)
      Prosjektet «Inkluderingskompetanse som samskaping» (2020–2023) ble finansiert av FoU-midler fra NAV. Åtte NAV-kontor var involvert i å utvikle «hybridveilederpraksis» i skjæringspunktet mellom en tradisjonell tiltaksorientert ...
    • Gode intensjoner – holder det? 

      Schafft, Angelika; Grimsmo, Asbjørn (AFI Rapport 2012:9, Report, 2012)
      Mange arbeidsgivere som deltok på ”gjestebud” har fått ny og viktig kunnskap som kan bidra til at flere personer med psykiske lidelser kommer i jobb eller beholder jobben sin. Det er imidlertid kun et mindretall som opplyser ...
    • Hva er god Arbeid med bistand? 

      Qvortrup, Jon; Spjelkavik, Øystein (AFI Rapport 2013:2, Report, 2013)
      Tall fra bransjeforeningen Attføringsbedriftene i NHO viser at det er store variasjoner mellom tiltaksarrangørene når det gjelder i hvilken grad deltakere i Arbeid med bistand (AB) oppnår en ordinær jobb etter tiltakets ...
    • Idealer og realiteter i forvaltningen av arbeidsrettede tiltak i Nav 

      Fossestøl, Knut; Berg, Helene; Borg, Elin; Gleinsvik, Audun; Maximova-Mentzoni, Tatiana; Pedersen, Eirin (AFI Rapport 2016:07, Report, 2016)
      Prosjektet «Idealer og realiteter i forvaltningen av arbeidsrettede tiltak i Nav» er utført på oppdrag av Arbeids- og sosialdepartementet. Prosjektet har sett på tiltaksstyringen i Nav og kartlagt hva som ligger til grunn ...
    • Individuell oppfølging av unge i ferd med å havne utenfor skole og arbeid 

      Bragdø, Annlaug; Spjelkavik, Øystein (AFI Rapport 2013:9, Report, 2013)
      Prosjektet ”Overganger, samarbeid og koordinering” (OSK) ble gjennomført 2009 – 2012 og var knyttet til skolefrafallsproblematikk i Lindesnesregionen. Prosjektet var finansiert av NAV Farve, med delfinansiering fra ...
    • Inkludering av ungdom i skole eller arbeid 

      Frøyland, Kjetil (AFI Rapport 2012:20, Report, 2012)
      Tettere samarbeid mellom tjenestene og god oppfølging gir bedre grunnlag for inkludering av utsatt ungdom i skole eller arbeid. Første delrapport viser at det kan være fornuftig å etablere regelmessig samarbeid både på ...
    • Inkludering av ungdom i skole eller arbeid - 2 

      Frøyland, Kjetil; Fossestøl, Knut (AFI Rapport 2014:1, Research report, 2014)
      Arbeidsforskningsinstituttet fikk høsten 2011 i oppdrag av Arbeids- og velferdsdirektoratet å evaluere et pågående utviklingsarbeid rettet mot utsatt ungdom i 13 ulike prosjektområder. Fra 2012 kom to nye prosjektområder ...
    • Inkluderingskompetanse i NAV - Evaluering av forsøket Kjerneoppgaver i NAV 

      Spjelkavik, Øystein; Mamelund, Svenn-Erik; Schafft, Angelika (AFI-Rapport 2016:05, Research report, 2016)
      «Kjerneoppgaver i NAV–kontor» (2012 – 2016) var et forsøk ved fem NAV-kontor der NAV gjennomfører avklarings- og oppfølgingstjenester i egen regi som alternativ til kjøp av slike tjenester i form av tiltak fra eksterne ...
    • Inkluderingskompetanse som samskaping - Underveisrapport 

      Spjelkavik, Øystein; Enehaug, Heidi; Schafft, Angelika (AFI-notat;2022:01, Working paper, 2022-03-25)
      Prosjektet «Inkluderingskompetanse som samskaping» (2020–2023) er finansiert av NAV FoU. Forsknings- og utviklingsprosjektet har to overordnede mål: 1) Utvikle praksisnære læringsmodeller for utvikling av inkluderingskompetanse ...
    • Integreringsprosessen på det lokale NAV-kontoret - Tidlig fase av iverksettelse av NAV-reformen 

      Klemsdal, Lars (AFI Notat 2008:15, Report, 2008)
      Notatet handler om iverksettelsesprosessene av NAV-reformen ute på de lokale kontorene. Det undersøker betydningen av valg av inteGrimsmo, Asbjørnjonsmodell for selve integreringsprosessen. I tillegg undersøkes betydningen ...
    • Klok av skade 

      Schafft, Angelika (AFI Notat 2008:1, Research report, 2008)
      ”Medarbeider med brukererfaring” (MB-prosjektet) går ut på at tidligere brukere i psykiatrien får en spesielt tilrettelagt ettårig utdanning, som skal sette dem i stand til å få arbeid innen tjenesteapparatet for psykisk ...
    • Kunnskap og informasjon om alderspensjon 

      Breit, Eric; Salomon, Robert (AFI Rapport 2015:9, Report, 2015)
      Ett av hovedformålene i det nye alderspensjonssystemet er at det skal være enkelt og forståelig for borgerne. Denne rapporten er basert på en undersøkelse av i hvilken grad informasjonen fra det offentlige har gitt borgerne ...
    • Nav i en ny tid? En evaluering av hvordan retningsvalgene i Stortingsmelding 33 implementeres på Nav-kontorene 

      Fossestøl, Knut; Borg, Elin; Breit, Eric (AFI Rapport;2020:09, Research report, 2020-12)
      Med bakgrunn blant annet i intervju- og surveydata har AFI foretatt en evaluering av implementeringen av Stortingsmelding 33 nav i en ny tid – for arbeid og aktivitet. Oppdragsgiver er Arbeids- og sosialdepartementet. ...
    • NAVs samarbeid med fylkeskommunen i Ny GIV-Oppfølgingsprosjektet 

      Schafft, Angelika; Maximova-Mentzoni, Tatiana (AFI Rapport 2015:14, Report, 2015)
      Arbeidsforskningsinstituttet har evaluert NAVs oppfølgingsinnsats mot ungdom med rett til videregående opplæring, nærmere bestemt NAVs rolle i Ny GIV-Oppfølgingsprosjektet (2011 til 2013). Oppfølgingsprosjektet har vært ...
    • Ny evaluering av Tiltakssatsingen for sosialhjelpsmottakere 

      Schafft, Angelika; Skardhamar, Torbjørn; Zhang, Tao (AFI Rapport 2010:1, Report, 2010)
      Satsingen på målrettede arbeidsmarkedstiltak for langtids sosialhjelpsmottakere (”til-takssatsingen”) ble igangsatt i 2003, og den hadde som hovedmål å gi økt og varig sysselsetting av målgruppen. Satsingen har vært ett ...
    • En ny mulighet – brukernes opplevelse av Kvalifiseringsprogrammet i NAV 

      Reichborn-Kjennerud, Kristin (AFI Notat 2009:11, Report, 2009)
      Deltakerne i denne undersøkelsen er svært forskjellige. Både når det gjelder alder, kjønn, etnisitet, arbeidserfaring og utdanning har de svært ulike kjennetegn. Til tross for stor variasjon er det en overvekt av ...
    • En ny rolle for NAV i fengsel 

      Schafft, Angelika (AFI FoU-resultat 2015, Report, 2015)
      Det treårige prosjektet ”Samordning av tiltak for tilbakeføring - Fra fengsel til kvalifiserings­pro­gram” ble i 2009 igangsatt i syv fengselskommuner (senere seks). Prosjekteier er Arbeids- og vel­ferds­direktoratet. ...