Family carers’ perspectives on care for older people living with dementia: interactions and involvement with health services, and the role of health literacy
Doctoral thesis, Peer reviewed
Published version
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Background: Care policies worldwide aim to control care expenses and provide more
care in peoples’ homes, increasing the importance of informal care and the role of family
carers’. This Ph.D. project aims to better our understanding of family carers’ perspectives on
care provision to older people living with dementia, and how the interplay between health
services and informal carers may be enhanced to improve care provision.
Method: The study followed an exploratory sequential mixed method design: Substudy 1
was based on in-depth, semi-structured interviews of 23 family carers for older people living
with dementia, to explore experiences with care provision. Transcribed interviews were coded
and analyzed in four steps, informed by hermeneutics, phenomenology, and thematic analysis.
Building on findings from Substudy 1, Substudy 2 comprised a quantitative survey in a larger
sample of 188 family carers. Results were analyzed using descriptive statistics, and multiple
linear regression models were used to test assumptions that health literacy could predict carer
burden, health-related quality of life, and time spent on informal care.
Results: Analysis of the interviews highlight how family carers may identify care needs
unmet by health services, and indicate four preventive practices employed in their care,
aiming to prevent physical, emotional, economic, and relational harm. In interactions with
health services, family caregivers resort to two broad involvement strategies: (1) being “the
hub in the wheel”, through conciliatory co-ordination; and (2) “getting the wheel rolling”,
using purposeful and assertive acts to improve leverage. Both strategies have costs and
benefits, and use depends on available personal resources. The survey participants displayed
high levels of health literacy, a partially trainable personal resource. Regression analyses
indicate that higher health literacy was associated with lower carer burden, higher healthrelated
quality of life, and less time spent on informal care.
Conclusion: Family cares can be valuable resources in care provision for older people
living with dementia, adding important perspectives on safety and quality of care, and
facilitating co-ordination and utilization of resources. Strong partnerships between formal and
informal care may benefit from awareness of interaction challenges, including involvement
strategies; differences in perspectives and motivations, including preventive practices; and
differences in personal resources, such as different levels of health literacy. Bakgrunn: Da mange land forsøker å begrense utgifter til helsetjenestene ved å tilby
flere tjenester hjemmet, blir pårørende stadig viktigere for omsorgen som gis. Denne studiens
formål var å komme til en bedre forståelse for pårørendes perspektiver på demensomsorgen
og forstå hvordan helsetjenestene og pårørende, sammen, kan forbedre demensomsorgen.
Metode: Utforskende, sekvensiell, blandet metode ble brukt, bestående av 23
dybdeintervjuer (delstudie 1), hvor resultatene ble brukt til å designe en spørreundersøkelse
som ble sendt til en større gruppe pårørende (delstudie 2). En semistrukturert intervju-guide
ble brukt i 23 intervjuer , på et utvalg bestående av maksimal variasjon av erfaringer, hvor
pårørendes erfaringer med demensomsorgen ble utforsket. Fire stegs utforskende analyse,
inspirert av hermeneutikk, fenomenologi og tematisk analyse ble gjennomført. Resultatene
bidro til å identifisere variabler og generere hypoteser til spørreundersøkelsen som ble sendt
ut til et større utvalg, bestående av 188 pårørende. Resultatene ble analysert med beskrivende
statistikk og multippel lineær regresjon. Analysenes formål var å teste om helsekompetanse
kunne predikere pårørendebyrde, helserelatert livskvalitet og tid brukt på uformell omsorg.
Resultater: Funnene indikerer at pårørende kan påpeke omsorgsbehov som ikke blir
tilstrekkelig møtt av helsetjenestene. Pårørendes bidrag kan forebygge fysisk, emosjonell,
økonomisk og relasjonell skade på omsorgsmottakeren. Mange pårørende er involvert i
omsorgsutøvelsen, og to strategier for involvering ble identifisert: 1) være «navet i hjulet», og
2) holde hjulet i gang. Strategiene ble brukt ulikt og medførte ulike kostander og gevinster.
Ulikhetene var delvis som følge av ulike personlige ressurser. Utvalget i spørreundersøkelsen
hadde et høyt nivå av helsekompetanse og regresjonsanalyser viste at høyt nivå av
helsekompetanse, som er ansett som en personlig ressurs, var assosiert med lavere
pårørendebyrde, høyere helserelatert livskvalitet og mindre tid brukt på omsorgsoppgaver.
Konklusjon: Pårørende kan være verdifulle ressurser i demensomsorgen. De tilfører
perspektiver på sikkerhet og kvalitet på omsorgen og kan bidra til bedre ressursutnyttelse. Et
sterkt partnerskap mellom pårørende og helsetjenestene er nødvendig, men forutsetter en
oppmerksomhet på utfordringer knyttet til interaksjon og ulikhet i perspektiver og ulike
personlige ressurser hos ulike pårørende.
Publisher
OsloMet - StorbyuniversitetetOsloMet - Oslo Metropolitan University