Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTorve, Bjørn André
dc.contributor.authorLian, Torunn
dc.contributor.authorArntzen, Erik
dc.date.accessioned2020-12-15T12:05:14Z
dc.date.accessioned2021-02-18T14:13:06Z
dc.date.available2020-12-15T12:05:14Z
dc.date.available2021-02-18T14:13:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationTorve, Lian, Arntzen. Kontekstuell kontroll og si-gjøre korrespondanse under spilling på spillautomat. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). 2020en
dc.identifier.issn0809-781X
dc.identifier.issn2703-7622
dc.identifier.urihttps://nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=834
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9619
dc.description.abstractTidligere studier har vist at spilling på spillautomater kan komme under kontroll av stimuli i omgivelsene. Ytterligere kunnskap om hvilke miljøhendelser som kan komme til å kontrollere slik atferd, kan bidra til en bedre forståelse av hvordan spillavhengighet oppstår og opprettholdes på tross av åpenbare og uønskede konsekvenser. Formålet med denne studien var derfor å replikere tidligere innen-subjekt studier av kontekstuell kontroll og spilling. For potensielt å kunne belyse hvorvidt selv-genererte regler spiller en rolle under spilling, ønsket vi også å prøve ut en tenk-høyt-protokoll og undersøke si-gjøre korrespondanse. Ti voksne deltakere ble rekruttert via personlige nettverk. Før selve eksperimentet ble det gjennomført en screeningundersøkelse av spillevaner. Eksperimentet var gjennomført på bærbar datamaskin som en simulert spillsituasjon. Det ble arrangert en pre- og post-design med reversering av betingelsene for å evaluere effekter av betinget diskriminasjonstrening på responsallokering til blå eller gul spillautomat. Ni av ti deltakere endret responsallokering etter første trening og innen-subjekt replikasjon ble demonstrert hos seks av disse. Resultatene støtter tidligere funn som viser at valg i en spillsituasjon kan komme under kontroll av kontekstuelle stimuli. Tenk-høyt-protokoll ble iverksatt i pretest og gjennomført i påfølgende faser av eksperimentet. Resultatene viser at ni av ti deltakere snakket høyt i alle faser av eksperimentet og sju deltakere viste høy korrespondanse mellom hva de sa og gjorde. Mulige forbedringer av tenk-høyt prosedyren blir foreslått og videre steg for å kunne belyse hvilken rolle regler har i en spillsituasjon blir diskutert.en
dc.description.abstractPrevious studies has shown that gambling behavior can be brought under discriminative control of contextual stimuli. Further knowledge on the kind of events that might come to control gambling can potentially contribute to a better understanding of maintained gambling despite that such behavior is often accompanied by severe and undesired consequences. The purpose of the present experiment was to replicate previous within-subject studies of contextual control in casino gambling. To explore the role of verbal behavior in gambling, we extended previous research by arranging a think-aloud procedure to assess saying-doing correspondence during gambling. Ten adult participants were voluntarily recruited to the study. Before onset of the experiment they conducted a screening for gambling habits. The experiment was arranged as a simulated slot machine. A pre- and post- reversal design was arranged to evaluate the effects of conditional discrimination training on response allocation to either blue or yellow slot machine. Nine out of ten participants altered response allocation following the first training phase and within-subject replication was demonstrated in six of them. The results add evidence to previous studies showing that choices made during gambling can be brought under the control of contextual stimuli. The talk-aloud procedure was implemented from the first training phase and continued throughout the remaining phases of the experiment. The results showed that nine out of ten participants talked aloud throughout all phases of the experiment and high saying-doing correspondence was seen in seven participants. Improvements of the think-aloud procedure is suggested and future steps to shed light on the role of verbal behavior in gambling are discussed.en
dc.language.isonben
dc.publisherNorsk atferdsanalytisk foreningen
dc.relation.ispartofseriesNorsk tidsskrift for atferdsanalyse;Årg 47, nr 2
dc.relation.urihttps://nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=834
dc.subjectGamblingen
dc.subjectKontekstuelle stimulien
dc.subjectSi gjøre-korrespondanseen
dc.subjectRegelstyrte atferderen
dc.subjectVoksne personeren
dc.subjectContextual stimuli
dc.subjectSaying-doing correspondence
dc.subjectRule governed behaviors
dc.subjectAdults
dc.titleKontekstuell kontroll og si-gjøre korrespondanse under spilling på spillautomaten
dc.title.alternativeContextual Control and Saying-Doing Correspondence during Slot-Machine Gambling
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2020-12-15T12:05:14Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.cristin1860024
dc.source.journalNorsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA)


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel