dc.contributor.author | Singstad, Gyda | |
dc.contributor.author | Zangi, Heidi Andersen | |
dc.contributor.author | Knutsen, Ingrid Ruud | |
dc.date.accessioned | 2020-12-15T12:42:38Z | |
dc.date.accessioned | 2021-02-18T09:48:39Z | |
dc.date.available | 2020-12-15T12:42:38Z | |
dc.date.available | 2021-02-18T09:48:39Z | |
dc.date.issued | 2020-09-02 | |
dc.identifier.citation | Singstad, Zangi, Knutsen. Livsstyrketreningskurs ved fibromyalgi: «Jeg er faktisk god nok som jeg er». Sykepleien Forskning. 2020 | en |
dc.identifier.issn | 1890-2936 | |
dc.identifier.issn | 1891-2710 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/9605 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Fibromyalgi kjennetegnes ved utbredte muskelsmerter og utmattelse og kan medføre stor sykdomsbelastning, sykefravær og behov for helsetjenester. Behandlingstilbudet er begrenset, og mange opplever å bli møtt med liten forståelse. Livsstyrketrening (LST) er et gruppebasert kurs som kan styrke den enkelte til å håndtere livet med helseutfordringer, og slik bedre mestring og helse. Hensikt: Studien er en del av et større prosjekt som har til hensikt å bedre behandlingstilbudet til personer med fibryomyalgi har med LST-kurs, og betydningen kurset har for deres hverdag. Metode: Vi gjennomførte en eksplorativ kvalitativ studie med individuelle intervjuer med seks personer, alle kvinner i alderen 20-50 år. Intervjuene ble gjennomført tre-fire måneder etter LST-kurs. En semistrukturert intervjuguide ble benyttet. Malteruds tilnærming for systematisk tekstkondensering styrte analysen. Resultat: Kurset hadde betydning for deltakernes hverdag, og deltakerne vektla særlig hvor viktig det var å kjenne seg igjen i hverandres erfaringer og oppleve anerkjennelse i gruppen. Analyseprosesssen resulterte i tre hovedkategorier: 1) Å forstå seg selv i lys av gruppen, 2) Kurset som arena for å lære å akseptere seg selv, og 3) Håndtering av hverdagens utfordringer. Konklusjon: Studien viser at LST-kurs kan bidra til at personer med fibromylagi lærer å forholde seg til seg selv og sykdommen på en mer ivaretakende og aksepterende måte. Dette handler om å endre forståelse, holdninger og handlinger overfor egen situasjon, noe som er særlig viktig ved en kompleks og belastende sykdom som fibromyalgi. LST-kurs kan bidra til å flytte oppmerksomheten fra sykdom til helse, fra en kritisk til mer aksepterende holdning til seg selv og fra motløshet til håp og tro på egen mestringsevne. Deltakerne fortsatte prosessen også etter at kurset var slutt. Gruppetilhørigheten hadde stor betydning, særlig ved å møte anerkjennelse, gjenkjennelse og støtte. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Norsk Sykepleierforbund | en |
dc.relation.ispartofseries | Sykepleien Forskning; 2020;15(82030):(e-82030) | |
dc.relation.uri | https://sykepleien.no/forskning/2020/08/livsstyrketreningskurs-ved-fibromyalgi-jeg-er-faktisk-god-nok-som-jeg-er | |
dc.subject | Fibromyalgi | en |
dc.subject | Helsefremmende arbeid | en |
dc.subject | Livsstyrketrening | en |
dc.subject | Kvalitative metoder | en |
dc.title | Livsstyrketreningskurs ved fibromyalgi: «Jeg er faktisk god nok som jeg er» | en |
dc.title.alternative | Vitality Training Programme for people with fibromyalgia: ‘I’m good enough just as I am’ | |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2020-12-15T12:42:38Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.doi | https://dx.doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.82030 | |
dc.identifier.cristin | 1827016 | |
dc.source.journal | Sykepleien Forskning | |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske fag: 700::Helsefag: 800 | |
dc.subject.nsi | VDP::Midical sciences: 700::Health sciences: 800 | |