dc.contributor.author | Svendby, Rannveig | |
dc.date.accessioned | 2020-09-08T18:44:17Z | |
dc.date.accessioned | 2021-01-19T09:17:50Z | |
dc.date.available | 2020-09-08T18:44:17Z | |
dc.date.available | 2021-01-19T09:17:50Z | |
dc.date.issued | 2020-09-07 | |
dc.identifier.citation | Svendby. Fagansattes erfaringer med å undervise studenter med funksjonsnedsettelser: underviserrollens potensial for å øke tilgangen til høyere utdanning. UNIPED. 2020 | en |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/9347 | |
dc.description.abstract | Forskning fra studenter med funksjonsnedsettelser sitt perspektiv tyder på at denne studentgruppen får mangelfull tilrettelegging fra fagansatte i høyere utdanning. Denne kvalitative studien tar utgangspunkt i fagansattes perspektiv, og utforsker deres erfaringer med å undervise studenter med funksjonsnedsettelser. Målet er å undersøke om – og i så fall hvorfor – fagansatte gir mangelfull tilrettelegging, og hva fagansatte trenger for å gjøre undervisningen tilgjengelig for et større studentmangfold. Studien er eksplorativ, bruker en fenomenologisk tilnærming og intervju som metode. Funnene tyder på at fagansatte gir mangelfull tilrettelegging fordi de har lite kunnskap om mangfold, tilrettelegging og inkluderende undervisning. Studiedeltagernes bevissthet om studentgruppenes behov, og deres evne til å tilrettelegge, vokste frem over tid gjennom interaksjoner med enkeltstudenter. Studien anbefaler at fagansatte får grunnleggende opplæring i mangfold, tilrettelegging og inkluderende undervisning tidlig i sin undervisningskarriere. Dette bør implementeres som en del av fagansattes obligatoriske kurs i pedagogisk basiskompetanse ved alle høyere utdanningsinstitusjoner. Det vil gjøre fagansatte bedre rustet til å møte studentmangfoldet – og øke tilgjengeligheten til høyere utdanning. | en |
dc.description.abstract | Research from the perspective of disabled students suggests that this group of students does not receive sufficiently
tailored support from lecturers in higher education. This qualitative study takes the perspectives of lecturers as its
point of departure and explores their teaching experiences with disabled students. The aim is to explore if – and if
so, why – lecturers do not offer appropriately tailored support, and what lecturers require to make their teaching
accessible to a greater diversity of students. Explorative in nature, the study takes a phenomenological approach
and uses interview as the method. Findings suggests that lecturers offer insufficiently tailored support because they
lack knowledge about diversity, tailored support and inclusion strategies. The study participants’ knowledge about
the needs of the student groups, and their ability to offer sufficiently tailored support, grew over time through
interactions with individual students. The study recommends that lecturers receive basic training in diversity,
tailored support and inclusion strategies early in their teaching careers. This should be integrated as a part of lecturers’
obligatory course in basic pedagogical competence at all institutions of higher education. This will equip lecturers
to better encounter the diversity of students – and increase the accessibility of higher education. | en |
dc.description.sponsorship | Stiftelsen Sophies Minde ga finansiell støtte til å gjennomføre studien. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.relation.ispartofseries | Universitetsforlaget;Årgang 43, nr. 3-2020 | |
dc.rights | Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Underviserroller | en |
dc.subject | Undervisningsperspektiver | en |
dc.subject | Inkluderende undervisning | en |
dc.subject | Høyere utdanning | en |
dc.subject | Teacher roles | en |
dc.subject | Lecturing perspectives | en |
dc.subject | Inclusive teaching practices | en |
dc.subject | Higher education | en |
dc.title | Fagansattes erfaringer med å undervise studenter med funksjonsnedsettelser: underviserrollens potensial for å øke tilgangen til høyere utdanning | en |
dc.title.alternative | Lecturers’ teaching experiences with disabled students: The potential of the teacher role to increase the accessibility of higher education | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2020-09-08T18:44:17Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2020-03-05 | |
dc.identifier.cristin | 1828217 | |
dc.source.journal | UNIPED | |