Tvang i barneanestesi - hvor går grensen?
Abstract
Bakgrunn: Anestesisykepleieren møter mange barn i aldersgruppen 3-6 år som skal til operasjon. Barn i denne aldersgruppen kan være uforutsigbare og plutselig motsette seg hele eller deler av prosedyren rundt innledningen av anestesi. Dette utløser spørsmål om en skal fortsette å innlede anestesien med grader av tvang, om prosedyren bør avsluttes, endres eller om hele operasjonen må utsettes.
Tvang i barneanestesi- hvor går grensen? setter fokus på anestesisykepleierens opplevelser og erfaringer med barn som motsetter seg anestesi. Spørsmål som utforskes er: Hvordan forstår anestesisykepleieren fenomenet tvang? Hvordan oppstår tvang? Hvilke refleksjoner gjør anestesisykepleieren når tvangen oppstår? Hvordan erfarer anestesisykepleieren samarbeid eller fravær av samarbeid mellom anestesisykepleier, foreldre og barn når tvang oppstår?
Metode: Studien har et kvalitativt design med individuelle intervjuer som datainnsamlingsmetode. Analysen av intervjuene er utført etter Kvale og Brinkmann (2015) sin metode for intervju- og dataanalyse.
Resultater: Fire hovedtema ble funnet: Mot barnets vilje, beskriver hva anestesisykepleier forstår med fenomenet tvang. Fra mild til brutal tvang der anestesisykepleierne deler erfaringer med grader av tvang og hvilken mulighet barnet har til å bestemme noe selv. Point of no return, beskriver de etiske dilemmaene som oppstår når barnet motsetter seg innledning av anestesi. Skal prosedyren avbrytes eller fortsettes med bruk av tvang? Samarbeid med foreldre beskriver hvilken rolle foreldre har når tvang oppstår og hvordan de reagerer.
Konklusjon: Anestesisykepleierne erfarer at tvangssituasjoner oppstår plutselig og det oppleves som utfordrende å endre plan. De opplever graden av tvang som mild eller brutal. Barnet inkluderes ved å gi de enkle valgmuligheter. Foreldre deltar i beslutningstaking rundt bruken av tvang, men dette skjer først når de ankommer operasjonsavdelingen. Tvang aksepteres ved høy hastegrad, men det forekommer også tvang ved inngrep som kan vente. Background: The anesthetic nurse meets many children in the age group 3-6 years who are
going to surgery. Children in this age group may be unpredictable and suddenly oppose all or
part of the procedure around induction of anesthesia. This trigger the question of whether one
should continue to initiate anesthesia with degrees of restraint, whether the procedure should
be terminated, altered, or whether the entire surgery must be postponed.
Restraint in pediatric anesthesia- where is the boundary? focuses on the anesthetic nurse's
experience with children who oppose anesthesia. The research questions addressed in this
thesis are: How does the anesthetic nurse understand the phenomenon of restraint? How do
situations with restraint occur? What considerations do the nurse make when situations with
restraint occur, and how do they experience cooperation or the absence of cooperation
between anesthetic nurse, parents and children when situations with restraint occurs?
Method: The study has a qualitative design with individual interviews as a data collection
method. The analysis of the interviews was performed according to Kvale and Brinkmann
(2015) 's method for interview and data analysis
Results: Four main themes have been identified: Against the child's will, describe how the
anesthetic nurse understand the phenomenon of restraint. From mild to brutal restraint, shares
experiences with degrees of restraint and the possibility for the child to decide for themselves.
Point of no return, describes the ethical dilemmas that arise when the child opposes induction
of the procedure. Should the procedure be interrupted or continued with the use of restraint?
Cooperation with parents describes the role of parents when restraint occurs and how they
react.
Conclusion: Anesthetic nurses experience that restraint situations occur suddenly and that it
is challenging to change plans. They experience the degree of restraint as mild or brutal. The
child is enforced by providing simple choices related to induction of anesthesia. Parents
participate in decision-making around the use of restraint, but this does not happen until they
arrive at the operating room. Restraint is accepted at a high degree of urgency, but there is
also restraint for surgery that can wait.
Description
Master i anestesisykepleie