Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJahnsen, Reidun Birgitta
dc.contributor.authorBunde, Anette
dc.date.accessioned2020-09-22T12:16:11Z
dc.date.available2020-09-22T12:16:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8958
dc.descriptionMaster i rehabilitering og habiliteringen
dc.description.abstractBakgrunn: Rehabilitering omhandler tjenester og tiltak satt i system slik at brukeren kan få hjelp til å oppnå sine mål. Brukermedvirkning er således sentralt, og vil kunne gi nyttig informasjon om brukerens behov, og er en viktig faktor for forbedring av tjenesten. Med utgangspunkt i brukerens egne ressurser, muligheter og behov, skal en rehabiliteringsprosess gjøre det mulig for det enkelte menneske å fungere best mulig innenfor de rammer og muligheter samfunnet gir med hensyn til livskvalitet, mestring og deltakelse sosialt og i samfunnet. Hensikt: Hensikten med studien er å kartlegge i hvilken grad funksjonshemmede brukere opplever medvirkning i tjenesten og egen rehabiliteringsprosess, og hvilken betydning dette har for opplevd tilfredshet og utbytte av et rehabiliteringsopphold. Formålet er å rette større fokus mot det som skjer under en rehabiliteringsprosess med utgangpunkt i dagens praksis, og hvordan dette oppleves av brukerne av tjenestene. Intensjonen er å kunne benytte resultatet som fremkommer av studien, i kvalitetsarbeid og utvikling av tjenestetilbudet. Materiale og metode: Studien er en tverrsnittsundersøkelse, og har et kvantitativ design. Data er samlet inn ved Beitostølen Helsesportssenter i perioden september 2018 til og med februar 2019, ved hjelp av et standardisert spørreskjema, PasOpp Rehab nasjonal, utgitt av Folkehelseinstituttet, 2009. Resultatene beskrives og bearbeides statistisk ved bruk av statistikkprogrammet Statistical Package for the Social Science (SPSS) versjon 25. Resultater: Resultatet viste at brukerne i stor grad opplevde at de fikk medvirke i egen rehabiliteringsprosess og sette seg mål for oppholdet. De opplevde at institusjonen hadde et godt tilbud, og utbyttet var generelt høyt. Opplevd brukermedvirkning hadde en signifikant sammenheng med opplevd tilfredshet og utbytte. Kommentarer fra brukerne styrket funnene. De var takknemlige for muligheten de fikk på senteret, og mente at det i stor grad var teamets fortjeneste som tilrettela for alles behov. Konklusjon: Graden av brukermedvirkning var positivt korrelert med graden av tilfredshet med tilbudet ved senteret, og opplevd utbytte av oppholdet. Med tanke på at denne mastergradsstudien hadde til hensikt å se på kvaliteten av tjenesten ved Beitostølen Helsesportsenter, vil brukernes erfaringer være viktige punkter for forbedring og kvalitetsutvikling av tjenesten.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for fysioterapien
dc.relation.ispartofseriesMAREH;2020
dc.subjectRehabiliteringen
dc.subjectBrukermedvirkningen
dc.subjectTilfredsheten
dc.subjectUtbytteen
dc.subjectLivskvaliteten
dc.titleOpplevd brukermedvirkning, tilfredshet og utbytte av et rehabiliteringsopphold ved Beitostølen Helsesportsenter: "Den vet best hvor skoen trykker den som har den på"en
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel