Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRøkholt, Gro
dc.contributor.authorDavidsen, Liv Signe
dc.contributor.authorJohnsen, Heidi Ness
dc.contributor.authorDihle, Alfhild
dc.date.accessioned2020-01-29T20:08:23Z
dc.date.accessioned2020-04-07T23:38:38Z
dc.date.available2020-01-29T20:08:23Z
dc.date.available2020-04-07T23:38:38Z
dc.date.issued2020-01-28
dc.identifier.citationRøkholt G, Davidsen LS, Johnsen HN, Dihle A. Studenterfaringer med veiledning og læring knyttet til deltagelse i et kvalitetsforbedringsprosjekt på sykehus med kunnskapsbasert praksis som arbeidsform, en beskrivende og utforskene studie.. Nordisk tidsskrift for helseforskning. 2020;16(1)en
dc.identifier.issn2464-4153
dc.identifier.issn1504-3614
dc.identifier.issn1891-2982
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8398
dc.description.abstractStudien viste at deltagelse i et kvalitetsforbedringsprosjekt på praksisstedet med kunnskapsbasert praksis som metode bidro til at studentene ble mer sidestilte og likeverdige med veilederne og tok en mer aktiv rolle i sine praksisstudier. Deltagelse i prosjektet ga studentene anerkjennelse fra de ansatte og bidro til inkludering i praksisfellesskapet. Prosjektgruppen var en arena for veiledning, samhandling og læring der studenter og veiledere undret seg sammen over problemstillinger fra praksis. Gjennom arbeid med kunnskapsbasert praksis i praksis lærte studentene en metode for kritisk refleksjon, faglig oppdatering og kvalitetsforbedring. Det bidro til studentenes mestringskompetanse og ble et supplement til tradisjonell praksisveiledning. Et forslag til videre forskning er å undersøke hvilken betydning det har for studentenes læring å innføre kvalitetsforbedringsprosjekter i praksisstudiene med vekt på aktiv studentrolle og nært samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksis.en
dc.description.abstractA significant part of health care students’ education is provided through clinical placement supervised by practitioners with required education and experience. This study has been conducted to increase knowledge of students’ experiences with supervision and learning related to participation in a quality improvement project in a hospital using evidence-based practice tools. A descriptive and exploratory design with focus group interviews. Data was analysed using qualitative content analysis. Three main themes emerged: changed student role, understanding the importance of keeping professional knowledge updated and need for the facilitation of the clinical placement period. The study showed that supervision helped students become equals of their supervisors and part of the community of practice. The project contributed to students`' coping skills. Integrating evidence-based practice into practice taught students a method of professional knowledge updating and quality improvement.en
dc.description.sponsorshipStudien mottok økonomisk støtte gjennom samarbeidsmidler fra OsloMet. I tillegg har Akershus Universitetssykehus og OsloMet bidratt med en egenandel i prosjektet.en
dc.language.isonben
dc.publisherOslo and Akershus University College of Applied Sciencesen
dc.relation.ispartofseriesScandinavian Journal of Vocations in Development; Årg 16 Nr 1 (2020)
dc.rightsDette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEvidence based practicesen
dc.subjectFocus group interviewsen
dc.subjectHealth care studentsen
dc.subjectLearningen
dc.subjectSupervisionen
dc.subjectClinical placementen
dc.titleStudenterfaringer med veiledning og læring knyttet til deltagelse i et kvalitetsforbedringsprosjekt på sykehus med kunnskapsbasert praksis som arbeidsform, en beskrivende og utforskene studie.en
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2020-01-29T20:08:23Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttps://dx.doi.org/10.7557/14.5171
dc.identifier.cristin1785688
dc.source.journalNordisk tidsskrift for helseforskning


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.