• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Master i Sykepleie – klinisk forskning og fagutvikling
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Master i Sykepleie – klinisk forskning og fagutvikling
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ammefremmende veiledning på nyfødt intensivavdeling

Juterud, Margrete
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
[Embargo 2022-05-15] Justerud_Margrete.pdf (1.016Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/8209
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • HV - Master i Sykepleie – klinisk forskning og fagutvikling [106]
Abstract
Bakgrunn:

Masteroppgaven består av en artikkel og en tematisk fordypning. Helseeffektene for mor og barn ved

amming er godt dokumentert. Det er likevel en økt risiko for at premature- og syke nyfødte barn ikke ammes

ved utskrivelse fra nyfødt intensivavdeling. En årsak kan være at mødre oftere opplever utfordringer relatert

til amming enn mødre som føder friske barn til termin. Ammeveiledningen mødre får under innleggelsen

kan ha betydning for om de ammer ved utreise selv om melkeproduksjonen er tilstrekkelig til å fullernære

barnet.

Hensikt:

Erfaringer fra praksis er at enkelte mødre velger å gi morsmelk på flaske fremfor å amme, selv om

melkeproduksjonen er tilstrekkelig. I tillegg viser en intern gjennomgang i avdelingen nedgang i antall barn

som ammes ved utreise, og en ser behovet for å ha mer kunnskap om ammefremmende tiltak. Hensikten

med studien er å forbedre ammeveiledningen og bidra til å fremme fullamming. I fordypningsoppgaven

belyses hvorfor ammekompetanse er viktig ved veiledning av mødre på nyfødt intensivavdeling, og videre

hvordan øke kompetansen hos sykepleierne.

Metode:

Studien har et kvalitativt eksplorativt og deskriptivt design. Det er gjennomført fem individuelle intervjuer av

mødre til barn inneliggende på nyfødt intensivavdeling og to fokusgruppeintervjuer av sykepleiere.

Analysene er utført ved systematisk tekstkondensering inspirert av Malterud og innholdsanalyse inspirert

av Graneheim og Lundman.

Resultater:

Mødre og sykepleiere rapporterte at det å lære grunnleggende ammeteknikk var viktig og at veiledningen

må tilpasses mors behov. Stort fokus på antall milliliter barnet dier til måltider kan sammen med tidlig

utreise bidra til at flaske introduseres. Flere av mødrene fortalte om usikre sykepleiere og at progresjonen i

veiledningen stagnerte. Både mødre og sykepleiere ønsket fristilt ammeveileder som kan følge mor

gjennom oppholdet. Sykepleierne fortalte om usikkerhet om ammekompetansen var tilstrekkelig, og ønsket

at de ble mer samkjørte i rådene de gav mødrene.

Konklusjon:

Tiltak for å fremme fullamming er oppfølging og veiledning av sertifisert ammeveileder, økte

ammekunnskaper blant personalet og mindre fokus på antall milliliter barnet dier til hvert måltid. Støtte fra

personalet og individuelt tilpasset veiledning sammen med mindre fokus på tidlig utreise er tiltak som kan

fremme fullamming.
 
Background:

This Master's thesis consists of an article and a thematic specialization. The health benefits of

breastfeeding are well documented. However, there is an increased risk that mothers of

premature and sick infants do not breastfeed at discharge from the neonatal intensive care unit

(NICU). One reason may be that mothers more often experience challenges related to

breastfeeding than mothers of healthy term infants. The breastfeeding counselling and support

mothers receive during admission may impact whether they breastfeed on discharge, even if

their milk production is sufficient to ensure full nourishment of the baby.

Purpose:

Experience shows that some mothers, despite sufficient milk supply, choose bottle feeding,

using mothers’ milk, rather than breastfeeding. An internal review shows a decrease in the

number of children being breastfed at discharge from the NICU. This indicates that more

knowledge about breastfeeding counselling is needed. The purpose of this study is to promote

exclusive breastfeeding through improved breastfeeding support and counselling.

The specialization assignment highlights why breastfeeding competence is important in

counselling mothers of preterm or sick newborns. Further it describes how to increase this

competence in nurses.

Method:

This study has a qualitative exploratory and descriptive design. Five individual interviews of

mothers were conducted in the NICU and two focus group interviews were conducted with

nurses working there. The analysis were carried out by systematic text condensation inspired

by Malterud and content analysis inspired by Graneheim and Lundman.

Results:

Mothers and nurses reported that learning basic breastfeeding techniques was important and

that counselling should be tailored to the needs of the mother. Increased focus on the amount

of milk intake in conjunction with early departure, can lead to introduction of bottle feeding.

Several mothers mentioned insecure nurses and that progression in counselling stagnated.

Nurses felt insecure about their breastfeeding skills and wanted more coordination in

counselling towards mothers. Both mothers and nurses wanted regular consultations from a

lactation consultant throughout their stay.

Conclusion:

Measures to promote exclusive breastfeeding are support and counselling from a certified

lactation consultant, increased breastfeeding skills among staff and less focus on the amount

of babies’ milk intake. Further, support from staff and individual counselling together with

less focus on early departure can promote exclusive breastfeeding.
 
Description
Master i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Publisher
OsloMet - Storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit