Ammefremmende veiledning på nyfødt intensivavdeling
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8209Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn:
Masteroppgaven består av en artikkel og en tematisk fordypning. Helseeffektene for mor og barn ved
amming er godt dokumentert. Det er likevel en økt risiko for at premature- og syke nyfødte barn ikke ammes
ved utskrivelse fra nyfødt intensivavdeling. En årsak kan være at mødre oftere opplever utfordringer relatert
til amming enn mødre som føder friske barn til termin. Ammeveiledningen mødre får under innleggelsen
kan ha betydning for om de ammer ved utreise selv om melkeproduksjonen er tilstrekkelig til å fullernære
barnet.
Hensikt:
Erfaringer fra praksis er at enkelte mødre velger å gi morsmelk på flaske fremfor å amme, selv om
melkeproduksjonen er tilstrekkelig. I tillegg viser en intern gjennomgang i avdelingen nedgang i antall barn
som ammes ved utreise, og en ser behovet for å ha mer kunnskap om ammefremmende tiltak. Hensikten
med studien er å forbedre ammeveiledningen og bidra til å fremme fullamming. I fordypningsoppgaven
belyses hvorfor ammekompetanse er viktig ved veiledning av mødre på nyfødt intensivavdeling, og videre
hvordan øke kompetansen hos sykepleierne.
Metode:
Studien har et kvalitativt eksplorativt og deskriptivt design. Det er gjennomført fem individuelle intervjuer av
mødre til barn inneliggende på nyfødt intensivavdeling og to fokusgruppeintervjuer av sykepleiere.
Analysene er utført ved systematisk tekstkondensering inspirert av Malterud og innholdsanalyse inspirert
av Graneheim og Lundman.
Resultater:
Mødre og sykepleiere rapporterte at det å lære grunnleggende ammeteknikk var viktig og at veiledningen
må tilpasses mors behov. Stort fokus på antall milliliter barnet dier til måltider kan sammen med tidlig
utreise bidra til at flaske introduseres. Flere av mødrene fortalte om usikre sykepleiere og at progresjonen i
veiledningen stagnerte. Både mødre og sykepleiere ønsket fristilt ammeveileder som kan følge mor
gjennom oppholdet. Sykepleierne fortalte om usikkerhet om ammekompetansen var tilstrekkelig, og ønsket
at de ble mer samkjørte i rådene de gav mødrene.
Konklusjon:
Tiltak for å fremme fullamming er oppfølging og veiledning av sertifisert ammeveileder, økte
ammekunnskaper blant personalet og mindre fokus på antall milliliter barnet dier til hvert måltid. Støtte fra
personalet og individuelt tilpasset veiledning sammen med mindre fokus på tidlig utreise er tiltak som kan
fremme fullamming. Background:
This Master's thesis consists of an article and a thematic specialization. The health benefits of
breastfeeding are well documented. However, there is an increased risk that mothers of
premature and sick infants do not breastfeed at discharge from the neonatal intensive care unit
(NICU). One reason may be that mothers more often experience challenges related to
breastfeeding than mothers of healthy term infants. The breastfeeding counselling and support
mothers receive during admission may impact whether they breastfeed on discharge, even if
their milk production is sufficient to ensure full nourishment of the baby.
Purpose:
Experience shows that some mothers, despite sufficient milk supply, choose bottle feeding,
using mothers’ milk, rather than breastfeeding. An internal review shows a decrease in the
number of children being breastfed at discharge from the NICU. This indicates that more
knowledge about breastfeeding counselling is needed. The purpose of this study is to promote
exclusive breastfeeding through improved breastfeeding support and counselling.
The specialization assignment highlights why breastfeeding competence is important in
counselling mothers of preterm or sick newborns. Further it describes how to increase this
competence in nurses.
Method:
This study has a qualitative exploratory and descriptive design. Five individual interviews of
mothers were conducted in the NICU and two focus group interviews were conducted with
nurses working there. The analysis were carried out by systematic text condensation inspired
by Malterud and content analysis inspired by Graneheim and Lundman.
Results:
Mothers and nurses reported that learning basic breastfeeding techniques was important and
that counselling should be tailored to the needs of the mother. Increased focus on the amount
of milk intake in conjunction with early departure, can lead to introduction of bottle feeding.
Several mothers mentioned insecure nurses and that progression in counselling stagnated.
Nurses felt insecure about their breastfeeding skills and wanted more coordination in
counselling towards mothers. Both mothers and nurses wanted regular consultations from a
lactation consultant throughout their stay.
Conclusion:
Measures to promote exclusive breastfeeding are support and counselling from a certified
lactation consultant, increased breastfeeding skills among staff and less focus on the amount
of babies’ milk intake. Further, support from staff and individual counselling together with
less focus on early departure can promote exclusive breastfeeding.
Beskrivelse
Master i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling