dc.contributor.advisor | Haukland, Magne | |
dc.contributor.author | Høgberget, Tone Nina | |
dc.date.accessioned | 2020-02-07T14:02:20Z | |
dc.date.available | 2020-02-07T14:02:20Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/8093 | |
dc.description | Master i psykisk helsearbeid | en |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Ungdom og unges helse er gjenstand for omtale i medier og interesse fra politisk hold, og
forskning viser til at det kan være grunn til oppmerksomheten. Skolehelsetjenesten har vært under
opptrapping, og skal være et lavterskeltilbud til unge med ulike utfordringer. Helse er et sammensatt
fenomen, psykiske sider og kroppslige forhold er sammenvevd, skolehelsetjenesten skal ivareta helheten.
Formålet med denne studien var å bidra til å belyse hvordan profesjonsutøvere i skolehelsetjenesten
forstår og framstår i møte med ungdom de kommer i kontakt med. Hensikten var å få et innblikk i tenkning,
erfaringer og handlinger, sett fra fagpersonenes ståsted og ut ifra en kroppslig synsvinkel.
Teoretiske perspektiver: Prosjektleder er psykomotorisk fysioterapeut, og har sin forankring i NPMF sitt
teorigrunnlag. Perspektiver fra dualisme, kroppsfenomenologi, nyere biologisk forskning, ungdomstiden
som en viktig fase i identitetsdannelsen, sosiale og kulturelle rammer i det senmoderne, samt Lipskys
teorier om «bakkebyråkratiet» benyttes i drøftingen av materialet.
Metode: Det er benyttet et kvalitativt design, inspirert av fenomenologisk og hermeneutisk vitenskapssyn.
Datamaterialet er innhentet via to fokusgruppe-diskusjoner med utgangspunkt i en temaliste. Informantene
er profesjonsutøvere i skolehelsetjenesten. Det deltok fysioterapeut, psykomotorisk fysioterapeut, lege,
psykolog, miljøterapeut og helsesøstre, totalt 12 fagpersoner. Gruppene ble satt sammen av deltagere fra
samme tjenestested. Analysen tok utgangspunkt i kvalitativ innholdsanalyse.
Resultater: Det ble identifisert tre hovedkategorier fra det samlede datamaterialet fra de to
fokusgruppediskusjonene: «Livet leves i og gjennom kroppen», «Samspill», «Å møtes innenfor rammene».
Oppsummering: Informantene i denne studien viser en sensitivitet for kroppen og dens betydning i arbeidet
med elevene. Kropp er tema i mange sammenhenger og på ulike nivåer i møtene med elevene, men
ordene med dialog og kunnskapsformidling har forrang i tiltakene for å legge til rette for de unges mestring
av egen helse. Samtidig ser profesjonsutøverne et behov for å arbeide med tilnærminger som involverer
kroppen i større grad. | en |
dc.description.abstract | Background: Youth health is currently being debated at length in media and attracts interest from the political sphere as well. Research shows that there might be good reasons for this. The school health service has been stepped up and is supposed to act as a lowthreshold service to youth with different challenges. Health is a phenomenon with multiple facets – physical as well as psycological aspects need to be taken into consideration – while the school health services are ment to cater it all. The intention with this study has been to shed light on how professionel working in the school health services understand and interact with the youth they encounter. The aim has been to gain insight into the thoughts, experiences and actions as they are seen by the professionals themselves and through a bodily perspective. Theoretical perspectives: The project leader is a psycomotor physical therapist and has her theoretical foundation in the NPMF. In addition perspectives including dualism, the phenomenology of the body, recent developements in biology, the understanding of adolescence as important in the shaping of identities, the soscial and cultural context of late modernity as well as Lipskys theories of «street-level-bureaucracy» are all taken into account througout this study. Methodology: A qualitative method, inspired by phenomenology and hermeneutics, has been employed througout this study. The data has been collected through two focus-group-interviews, which were based on a set of given topics. The participants were all professionals in the school health service. A total of 12 professionals made up this two groups, consisting of physical therapist, psycomotor physical therapist, medical doctor, psychologist, soscial worker and school nurses. The groups were established with participants from each work place. The analysis undertaken was based on qualitative content analysis. Results: Three main categories were identified through the analysis of the content of the interviews. These were «Life is experienced in and through the body», «Interaction» and» «To meet within a framework». Summary: The participants in this study show a high degree of sensitivity towards the body and its significance in their work with the pupils. The body is a topic in many contexts and on several levels in the professional`s interaction with the pupils, but words still have the primary role in the measures taken to improve youth`s mastering their own health. At the same time, the professionals identify a need to further develope approaches that will involve the body to a greater degree. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin, sosialmedisin: 801 | en |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Helsetjeneste- og helseadministrasjonsforskning: 806 | en |
dc.subject | Psykisk helsearbeid | en |
dc.subject | Ungdommer | en |
dc.subject | Skolehelsetjenester | en |
dc.subject | Kropper | en |
dc.subject | Kroppssyn | en |
dc.subject | Kroppsfenomenologier | en |
dc.subject | Kroppslige tilnærminger | en |
dc.title | Hjertelig tilstede – om kropp og kroppssyn i skolehelsetjenesten: En kvalitativ studie | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |