Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJonassen, Rune
dc.contributor.authorOptekamp, Anne-Merete
dc.date.accessioned2020-02-05T14:19:41Z
dc.date.available2020-02-05T14:19:41Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8074
dc.descriptionMaster i psykisk helsearbeiden
dc.description.abstractFormålet med studien er å få kunnskap om hvorfor barn tar kontakt med helsesykepleiere og hvordan de kommuniserer i møte med helsesykepleiere. Videre formål er hvordan helsesykepleiere tolker det barnet prøver å formidle i forhold til barnets psykiske helse. Denne studien undersøker hvordan barn ordlegger seg og om de bruker kroppene sine for å kommunisere, for å uttrykke sine følelser og opplevelser. Studien undersøker også hva helsesykepleiere opplever som de største utfordringene barn opplever i dag i 1. – 5. klasse, og hvordan helsesykepleiernes tolkninger av disse kan variere. Problemstillingen er som følgende: ”Hvilke opplevelser har helsesykepleierne i skolehelsetjenesten av det barn strever med og hvilken opplevelser har de av barns kommunikasjon gjennom kroppen?” For å undersøke problemstillingen ble en kvalitativ studie valgt, basert på et semistrukturert intervju med fire helsesykepleier. Studien bruker en fenomenologisk tilnærming. Resultatene viser at alle helsesykepleiere har lignende opplevelsene av hvorfor barn søker kontakt, at de bruker kroppene sine til å kommunisere kroppslige og psykiske plager, men deres tolkninger av det som formidles varierer. Deres tolkning synes å være knyttet til deres egen forståelse av kroppen og livserfaring, som også kommer frem i valget av det videre tverrfaglige samarbeidet rundt barnet. En av de viktigste utfordringene barna rapporterer er knyttet til digitale video spill, som ser ut til å gi sosiale utfordringer blant venner og familie. Dette gir barn uttrykk for i form av somatiske plager som vondt i magen, hodet og andre deler av kroppen.en
dc.description.abstractThe main purpose of the study is 1) - to gain knowledge about why children contact health nurses and how they communicate, and 2) how do health nurses interpret how the child expresses mental health complaints. This study examines how school children in grades 1 – 5, organize-, and use, their bodies to communicate, feelings and experiences. The study also examines what health nurses experience as the most central challenges children experience today, and how the health nurses' interpretations of these can vary. The research question is as follows: "What do the health nurses in the school health service experience with children’s complaints and communication through the body?" To examine the issue, a qualitative study was selected, based on a semi-structured interview with four health nurses. The study uses a phenomenological approach. The results show that all health nurses have similar experiences of why children seek contact in-, that they use their bodies to communicate somatic and mental issues, but their interpretations of what is communicated vary. Their interpretation seems to be linked to their own understanding of the body and life experience, which also emerges in the choice of the further interdisciplinary cooperation around the child. One of the major challenges children report is related to digital video games, which appears to result in social challenges amongst friends and family and are expressed through somatic symptoms such as headaches, stomach aches and pain in other parts of the body.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Pediatri: 760en
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en
dc.subjectBarnen
dc.subjectHelsesykepleiereen
dc.subjectKommunikasjonen
dc.subjectKroppsfenomenologien
dc.titleBarns kommunikasjon i møte med helsesykepleieren
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel