Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolth, Peren_US
dc.contributor.authorLogn, Liv Oddrunen_US
dc.date.accessioned2011-07-01T11:58:22Z
dc.date.available2011-07-01T11:58:22Z
dc.date.issued2011en_US
dc.identifier.citationMALKS 2011en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/763
dc.descriptionMaster i læring i komplekse systemernob
dc.description.abstractGruppen av rusmiddelavhengige er den gruppen som har høyest sykelighet og dødelighet og de sosiale samfunnsøkonomiske konsekvensene er omfattende. Forebygging og behandling av rusrelaterte problemer er sentrale oppgaver i helse- og sosialtjenestene. Rusproblematikk og kriminalitet har ofte en sammenheng og narkotikaproblemet har fått stor oppmerksomhet i massemediene i de senere år. Dette er først og fremst knyttet til ungdommers rusmisbruk med påfølgende negative konsekvenser for hver enkelt. Det er utviklet ulike tiltak og det gjennomføres forskjellige typer behandling og oppfølging av rusmiddelavhengige personer. Disse behandlingsformene er både av medikamentell og psykososial art. I 2004-2006 ble det i regi av Atferdssenteret planlagt og prøvet ut behandling hvor ungdommer med alvorlige atferdsvansker og rusproblematikk mottok læringsbasert rusbehandling integrert i multisystemisk terapi (MST). Multisystemisk terapi er en familie- og nærmiljøbasert behandlingsmetode og retter seg blant annet mot risikofaktorer i ungdommers sosiale nettverk. I et MST-perspektiv sees hvert individ som flettet inn i et sammensatt nettverk av sammenvevde systemer. Læringsbasert rusbehandling (LBR) er en empirisk støttet behandlingsmetode som bygger på operante læringsprinsipper og er en veldokumentert metode i forhold til forskjellige typer av stoffmisbruk. Artikkel 2 i denne masteroppgaven har hentet ideen og arbeidet videre ut ifra Holth, Torsheim, Sheidow, Ogden & Henggeler`s studie "Intensiv kvalitetssikring i arbeidet med ungdom henvist til multisystemisk behandling" fra 2005-2006. Artikkelen undersøker langvarige effekter og nåværende rusbruk og livssituasjon i 2010 for ungdommene som mottok behandling og deltok i studien fra 2005-2006en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Akershusen_US
dc.subjectRusbehandlingen_US
dc.subjectUngdomen_US
dc.subjectAtferdsanalyseen_US
dc.subjectMultisystemisk terapien_US
dc.subjectMSTen_US
dc.subjectLæringsbasert rusbehandlingen_US
dc.subjectLBRen_US
dc.subjectLæring i komplekse systemeren_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Cognitive psychology: 267en_US
dc.titleRusproblematikk og behandling i et atferdsanalytisk lys: artikkel 1en_US
dc.title.alternativeRusmiddelbruk og livssituasjon for ungdommer med rusproblematikk: artikkel 2en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionMasteroppgaven består av to artikler. Artikkel 2 er skrevet sammen med Linda My Perssonen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel