Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTveiten, Sidsel
dc.contributor.authorSvegården, Kristine
dc.date.accessioned2019-08-26T09:28:24Z
dc.date.available2019-08-26T09:28:24Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/7474
dc.descriptionMaster i empowerment og helsefremmende arbeiden
dc.description.abstractHjerte - og karsykdommer (HKS) er en av sykdomsgruppene som fører til flest dødsfall i Norge. Ifølge Stortingsmelding 19 skal Norge redusere tidlig død av ikke-smittsomme sykdommer som HKS med 30 % innen 2030. Økt deltakelse på lærings - og mestringstilbud, Hjerteskolen, kan bidra til å imøtekomme dette målet. Hensikten med masterstudien var å utvikle kunnskap om helsepersonells rasjonale knyttet til rekruttering til Hjerteskolen, samt undersøke hvordan rekrutteringen foregår. Refleksjonsoppgavens hensikt var å drøfte styrker og svakheter ved datainnsamlingsmetoden i egen masterstudie, ved å belyse hvordan individuelle intervjuer kan styrke eller svekke studiens troverdighet. Masterstudien er sett i lys av empowerment og helsefremmede teori. Teori om helsepedagogikk er brukt som teoretisk grunnlag i studien. I refleksjonsoppgaven benyttes teori om troverdighet, kvalitativt individuelt intervju og forskningsetikk. I studien ble det benyttet kvalitativ metode. I analysen ble det gjennomført systematisk tekstkondensering. Litteraturstudie var metodisk tilnærming i refleksjonsoppgaven. Analysen resulterte i hovedkategoriene «Tilfeldighetene råder» og «Det gjelder å få dem på lista». Refleksjonsoppgaven belyser at struktur i gjennomføringen, forskers ferdigheter og etikk kan være viktig å ta hensyn til og være bevisst i individuelle intervjuer fordi det kan påvirke dybden og bredden i datamaterialet og dermed troverdigheten. Selve studien bidro til å belyse hva som kan bidra til å videreutvikle tilbudet om deltakelse på Hjerteskolen. Utvikling av retningslinjer, kommunikasjon om hvordan rekrutteringen foregår og kompetanseutvikling kan være hensiktsmessig. I tillegg kan det være nyttig at rekrutterende personal tilegner seg helsepedagogisk kompetanse og at tolketilbudet styrkes.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeiden
dc.relation.ispartofseriesMAPO;2019
dc.subjectHjerteskolenen
dc.subjectRekrutteringen
dc.subjectEmpowermenten
dc.subjectHjerte- og karsykdommeren
dc.subjectMestringen
dc.titleRekruttering til helsepedagogiske tiltak.en
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel