dc.contributor.advisor | Tveiten, Sidsel | |
dc.contributor.author | Svegården, Kristine | |
dc.date.accessioned | 2019-08-26T09:28:24Z | |
dc.date.available | 2019-08-26T09:28:24Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/7474 | |
dc.description | Master i empowerment og helsefremmende arbeid | en |
dc.description.abstract | Hjerte - og karsykdommer (HKS) er en av sykdomsgruppene som fører til flest dødsfall i Norge. Ifølge Stortingsmelding 19 skal Norge redusere tidlig død av ikke-smittsomme sykdommer som HKS med 30 % innen 2030. Økt deltakelse på lærings - og mestringstilbud, Hjerteskolen, kan bidra til å imøtekomme dette målet. Hensikten med masterstudien var å utvikle kunnskap om helsepersonells rasjonale knyttet til rekruttering til Hjerteskolen, samt undersøke hvordan rekrutteringen foregår. Refleksjonsoppgavens hensikt var å drøfte styrker og svakheter ved datainnsamlingsmetoden i egen masterstudie, ved å belyse hvordan individuelle intervjuer kan styrke eller svekke studiens troverdighet.
Masterstudien er sett i lys av empowerment og helsefremmede teori. Teori om helsepedagogikk er brukt som teoretisk grunnlag i studien. I refleksjonsoppgaven benyttes teori om troverdighet, kvalitativt individuelt intervju og forskningsetikk. I studien ble det benyttet kvalitativ metode. I analysen ble det gjennomført systematisk tekstkondensering. Litteraturstudie var metodisk tilnærming i refleksjonsoppgaven.
Analysen resulterte i hovedkategoriene «Tilfeldighetene råder» og «Det gjelder å få dem på lista». Refleksjonsoppgaven belyser at struktur i gjennomføringen, forskers ferdigheter og etikk kan være viktig å ta hensyn til og være bevisst i individuelle intervjuer fordi det kan påvirke dybden og bredden i datamaterialet og dermed troverdigheten.
Selve studien bidro til å belyse hva som kan bidra til å videreutvikle tilbudet om deltakelse på Hjerteskolen. Utvikling av retningslinjer, kommunikasjon om hvordan rekrutteringen foregår og kompetanseutvikling kan være hensiktsmessig. I tillegg kan det være nyttig at rekrutterende personal tilegner seg helsepedagogisk kompetanse og at tolketilbudet styrkes. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid | en |
dc.relation.ispartofseries | MAPO;2019 | |
dc.subject | Hjerteskolen | en |
dc.subject | Rekruttering | en |
dc.subject | Empowerment | en |
dc.subject | Hjerte- og karsykdommer | en |
dc.subject | Mestring | en |
dc.title | Rekruttering til helsepedagogiske tiltak. | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |