Browsing HV - Master i Atferdsvitenskap by Subject "Komplekse systemer"
Now showing items 1-20 of 48
-
Akuttarbeid med barn og unge i det psykiske helsevern fra et kompleksitetsperspektiv [ artikkel 1]
(MALKS 2011;, Master thesis, 2011)Artikkel 1: Det psykiske helsevern for barn og unge gjennomgår store endringer, og behandling foregår i større grad på de unges arena og med større delaktighet av nettverket i behandlingen. Det gjelder også for behandling ... -
Approaches to understanding of remembering
(MALKS;2015, Master thesis, 2015)Article 1 gives an account of how cognitive psychology and behavior analysis understand and explain memory or remembering. Within behavior analysis, the most common procedure for studying remembering is matching-to-sample ... -
Autism and education in mainstream school settings (article 1). Behavioral intervention for children with autism in mainstream school setting ( article 2)
(MALKS;2013, Master thesis, 2013)Traditionally most children with autism have attended special schools. In many countries this changed in the 1990s. Many children with autism where instead enrolled in their local mainstream school, with varying degree ... -
Begrepsdannelse : om betydningen av overtrening i etableringen av stimulusekvivalensklasser
(Master thesis, 2010)Kognitiv psykologi og atferdsanalysens tilnærming til begreper og begrepsdannelse skiller seg av på viktige områder. Kognitiv psykologi har forskning og teoretisering om begreper som et sentralt arbeidsområde, og fokuset ... -
A behavior analytic account of social categorizatio
(MALKS;2018, Master thesis, 2018)In the current article, social categorization was analyzed within the behavior analytic framework. Behavior analysis has been deemed unable to account for more complex behavior that seems to emerge without direct training. ... -
Complexity in concept formation
(MALKS;2013, Master thesis, 2013)Researches in behavior analysis have studied concept formation and symbolic behavior, especially within stimulus equivalence. This research has shown that novel responding of untrained relations can emerge, following ... -
Conceptual approaches to culture and communication: Approaches from each of the three levels of selection
(MALKS;2016, Master thesis, 2016)B. F. Skinner suggested that selection by consequences is a process that occurs at three levels. Natural selection, selection of individual behavior and cultural selection. In this article we explore the third level of ... -
Cultural Selection: Theoretical Aspects and an Empirical Study
(Master thesis, 2010)The first article of this thesis seeks empirical evidence supporting cultural selection. Select works included are written by scholars from a wide range of academic fields. Analyzing the articles utilizing the theoretical ... -
E-læring og sosiale medier
(MALKS;2015, Master thesis, 2015)Hensikten med artiklene er å rette søkelyset på e-læring og hvilke muligheter som ligger i disse læringsplattformene. E-læring har blitt fremtidens verktøy ved kompetanseheving av ansatte både i privat og offentlig sektor. ... -
Effekter av veiledning
(Master thesis, 2010) -
Endringsarbeid i kommunal sektor: Et atferdsanalytisk perspektiv på kommuners ulike forutsetninger for endringsarbeid
(MALKS;2022, Master thesis, 2022)Sårbare barn og unge trenger god og samordnet hjelp så tidlig som mulig. Det har lenge vært kjent at tjenestene som skal utføre dette ikke i tilstrekkelig grad får det til. En del av endringene som kommer i forbindelse med ... -
Etablering av betingede forsterkere
(MALKS;2013, Master thesis, 2013)Behavior-analytic research has developed two different procedures to condition stimuli as reinforcers. One procedure uses operant discrimination. A second procedure pairs the stimulus with a reinforcer (classical conditioning). ... -
Etablering av betingede forsterkere
(MALKS;2016, Master thesis, 2016)denne studien ble respondering under et tandemskjema med komponentene VI15 sek. og FR5 sammenlignet med et tilsvarende kjedet skjema hos åtte Wistar albino hannrotter. Hensikten var å undersøke hvilken rolle stimuli hadde ... -
Etablering av trenerferdigheter: en oversikt over anvendte opplæringsmetoder for "avgrensede repetisjoner" = Establishing training skills: a review of the applied training methods for discrete trials teaching: artikkel 1
(MALKS;2011, Master thesis, 2011)The purpose of article 1 is to present a review of the published literature on how to train staff to conduct discrete trials teaching (DTT). Autism spectrum disorders (ASD) are related with complex learning challenges. DTT ... -
Forebygging av angst hos barn
(MALKS;2016, Master thesis, 2016)Artikkel 1 Omtrent 15-20 % av barn og unge sliter med psykiske vansker hvorav angst er den mest vanligste lidelsen. Dersom ubehandlet kan angsten medføre en rekke negative konsekvenser i fremtiden. Angst har generelt vært ... -
Gjennomgang av evidensbasert leseopplæring med vekt på en atferdsanalytisk tilnærming, presisjonsopplæring ( artikkel 1)
(MALKS;2012, Master thesis, 2012)Det er behov for økt kunnskap om lese- og skrivevansker, og hvilke tiltak som er mest effektive for å fremme tidlig leseutvikling. Norske elever er svake lesere sammenlignet med elever i våre naboland, viser internasjonale ... -
Improving reading fluency: a literature review and an empirical study
(MALKS;2011, Master thesis, 2011)In a modern society it is important to know how to read since reading is an essential part of almost every aspect of daily life. Despite increased literacy in Western Europe the last decades many children never become ... -
Innovasjonsprosesser i organisasjoner [artikkel 1]
(MALKS 2011;, Master thesis, 2011)These two articles address the subject of innovation processes in organisations, from a traditional perspective and from a complexity theory framework. The first article begins with a brief historical review of studies on ... -
Intervensjoner i komplekse system: betydningen av høgskoleutdanning for utøvelsen av tvang og makt overfor tjenestemottakere med utviklingshemming
(Master thesis, 2010)Kapittel 4A i sosialtjenesteloven har et krav om at tjenesteytere som utøver tvang skal ha utdanning i helse-, sosial- eller pedagogiske fag på høgskolenivå. Utdanningskravet skal sikre at tvang utføres av personell med ... -
Kognitiv psykologi vs. atferdsanalyse: Valgatferd og belief-bias effekten
(MALKS;2018, Master thesis, 2018)Kognitiv psykologi er opptatt av menneskelig atferd og de mener at det som skiller mennesker fra andre dyr er evnen til kognisjon. Kognisjon innebærer mentale prosesser og strukturer mennesker bruker for å tenke seg frem ...