Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVandbakk, Monica
dc.contributor.authorMelby, Martine
dc.date.accessioned2019-02-20T14:19:46Z
dc.date.available2019-02-20T14:19:46Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6653
dc.descriptionMaster i læring i komplekse systemeren
dc.description.abstractDet som betegnes som atferdsproblemer er et stadig tilbakevendende tema. I løpet av de siste ti årene har samfunnet etterlyst psykiatrisk behandling og omsorgsmetoder som faktisk virker. Fra fem til 15 prosent av alle mennesker med utviklingshemming fremviser aggressiv atferd mot andre. Det utarbeides ulike tiltak både for å redusere uønsket atferd og styrke tjenesteyteres kompetanse. Mange slike tiltak er basert på atferdsanalytisk behandling eller atferdsanalytiske prinsipper. Flere nyere studier om behandling av aggressiv og voldelig atferd vil presenteres. Atferdsanalysen er generelt opptatt av etikk og etiske virkemidler, etter at den tidligere har mottatt mye kritikk. I Norge har man i arbeid med psykisk utviklingshemmede også et helt eget lovverk å forholde seg til, Helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9. Loven har som formål å sørge for at mennesker med utviklingshemming ikke blir utsatt for ulovlig bruk av tvang og makt. Hensikten med artikkelen er å gjennomgå atferdsanalytiske behandlingsmetoder for å redusere eller eliminere aggressiv og voldelig atferd. Behandlingsmetodene vil så vurderes i lys av Helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for atferdsvitenskapen
dc.relation.ispartofseriesMALKS;2018
dc.subjectAggressiv atferden
dc.subjectVoldelig atferden
dc.subjectAtferdsanalyseen
dc.subjectBehandlingen
dc.subjectAtferdsvitenskapen
dc.subjectHelse- og omsorgstjenestelovenen
dc.titleBehandlig og håndtering av aggressiv og voldelig atferden
dc.title.alternativeTreatment and management of aggressive and violent behavioren
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel