Hvordan utvikler operasjonssykepleiere sin faglige kompetanse etter fullført videreutdanning?
Abstract
Purpose: The aim of this study was to describe how OR nurses improve their professional
skills after completed specialization
Background: Healthcare in hospitals is increasingly influenced by factors such as
organizational changes and technological development. The working conditions for healthcare
workers, included professional skill improvement are affected by these factors. My own
experience and interest on how OR nurses maintain and develop their competence explain my
desire to explore this further.
Methods: The study was performed using a qualitative method based on eight individual
interviews. All participants were OR nurses, 4 of these were in addition Advanced Nurse
Practitioners. The study is descriptive and exploring. A semi structured guide for interviews
was used. The interviews were analyzed using the method described by Kvale and Brinkmann
in 2009
Results: OR nurses improve their professional skills in several, different ways; by
experiencing from practical field training and by theoretical learning. Departments consisting
of several surgical specialities seem to encounter larger organizational challenges concerning
development of professional skills than those covering a limited field. The Advanced Nurse
Practitioners are important initiators and organizers of competence improvement initiatives,
especially research based competence. This study reveals not only a lack of research
competence among OR nurses, but also an insufficient use of research based knowledge in
their practical work.
Conclusion: In this study OR nurses seem to request and appreciate efforts that increase their
professional skills. Learning from practical teamwork experiences are more frequent and more
common than organized, structured theoretical learning, which is desired from both political
and professional authorities. This shift is hardly achievable without a strict priority and
ownership from leaders at all levels. Formål: Hensikten med studien er å få kunnskap om hvordan operasjonssykepleiere utvikler
sin faglige kompetanse etter endt utdanning.
Bakgrunn for studien: Stadige teknologiske og organisatoriske endringer samt
effektiviseringskrav gjør seg gjeldende i dagens sykehus. Dette har betydning for både
pasientbehandling og arbeidstakernes arbeidsforhold, herunder kompetanseutvikling. Egen
erfaring og interesse knyttet til hvordan operasjonssykepleiere ivaretar og utvikler sin
fagkompetanse førte til at jeg ønsket mer innsikt i denne tematikken.
Metode: Studien er utforskende og beskrivende. Det er benyttet kvalitativ metode bestående
av åtte individuelle intervju. Utvalget ble foretatt som et strategisk utvalg. Fire operasjonssykepleiere
og fire fagutviklingssykepleiere fra fire ulike avdelinger ble inkludert.
Semistrukturert intervjuguide ble benyttet. Intervjuene ble tapet på digital båndopptager og
transkribert ordrett. Intervjuene ble analysert ved hjelp av Kvale og Brinkmanns (2009)
metode for analyse med helhetlig lesing, koding, sammenfattende kategorisering og drøfting
av funn.
Resultater: Operasjonssykepleiere utvikler sin faglige kompetanse etter endt utdanning på
flere ulike måter, dels gjennom erfaringsbasert læring i praksisfeltet og dels ved teoretisk
kunnskapstilegning. Det kan synes som om operasjonsavdelinger med flere fagfelt har større
utfordringer relatert til organisering av fagutvikling enn avdelinger med bare ett fagfelt.
Fagutviklingssykepleieren er en viktig ressurs som tilrettelegger og foregangsperson for
fagutviklende tiltak, spesielt for forskningsbasert kunnskapsutvikling. Studien avdekker
mangel på forskningskompetanse blant operasjonssykepleiere, men også mangelfull
anvendelse av forskningsbasert kunnskap i praksis.
Konklusjon: Operasjonssykepleierne i denne studien er positive til og ser eget behov for
kompetanseutvikling. Erfaringsbasert læring i praksisfeltet gjennom teamarbeid er vanligere
og mer omfattende enn strukturert, kunnskapsbasert læring som faktisk ønskes prioritert av
både sykepleie-organisasjonene selv samt av fagmyndigheter og politiske myndigheter. En
dreining fra erfaringsbasert til kunnskapsbasert kompetanseutvikling er vanskelig å oppnå uten
bevisst prioritering og forankring hos lederne på alle nivåer.
Description
Master i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling